Het is Air France-KLM na enkele jaren flinke verliezen te moeten lijden, weer gelukt om aan het einde van het boekjaar de cijfers in het zwart te noteren. Winst dus voor de Frans-Nederlandse luchtvaartalliantie. En dat werd hoog tijd.
Winst vooral door economische voordeeltjes
Of het daadwerkelijk aan het product en de dienstverlening ligt is weliswaar de vraag. Het zijn nu vooral economische factoren die Air France-KLM naar winst hebben gestuurd. Zo daalden het afgelopen jaar de brandstofprijzen drastisch en bleken de wisselkoersen ten gunste van de luchtvaartmaatschappij(en). Die gunstige brandstof werd bovendien ook in ruime hoeveelheid ingeslagen tegen gunstige prijzen, waardoor langer geteerd kon worden op dat prijsvoordeel.
Air France-KLM in cijfers
Wat zijn dan de cijfers die de winst aanduiden? Ten eerste zette Air France-KLM 26,1 miljard euro om. Die omzetstijging is 4,6% ten opzichte van een jaar eerder. Het operationele resultaat steeg van een negatief resultaat van 129 miljoen naar een positief resultaat van zo’n 816 miljoen euro. De nettowinst van 2015 kwam uit op 118 miljoen euro. Een jaar eerder was het verlies nog 225 miljoen euro. Er werd volgens Air France-KLM zo’n 120 miljoen euro verloren door de bloedige aanslagen in Parijs, o.a. Charlie Hebdo in januari en de aanslagen in november die 129 mensen het leven kostte.
Niet iedereen staat te juichen
De vlag kan uit, maar slechts halfstok. Hoewel er afgelopen jaar winst is geboekt, is er niet voor iedereen binnen de luchtvaartgroep reden om te juichen. KLM kondigde afgelopen jaar immers aan duizenden banen te schrappen om de kosten verder omlaag te brengen. Bovendien moet het blijvend personeel rekening houden met een versoberd CAO. Dit om in de markt te kunnen blijven met betaalbare ticketprijzen. Ondanks deze rigoreuze maatregelen, valt het kwartje nog niet bij de Franse collega’s. Die bakkeleien met hun vakbonden nog altijd met en vooral tegen Air France om betere arbeidsomstandigheden en zekerheden. Ook de plannen om van dochter Air France een competitieve prijsvechter te maken in Europa, valt verkeerd bij het Franse personeel.
Hoewel er dus eindelijk weer eens sprake is van winst, moet de alliantie alle zeilen bijzetten om winstgevend te blijven en misschien nog belangrijker: iedereen met de neuzen dezelfde kant weer op te krijgen. Een pittige maar niet onmogelijke uitdaging.