We kwamen onlangs een bijzonder boeiend artikel tegen, gebaseerd op een onderzoek van het Amerikaanse Time Magazine. De onderzoeksjournalisten vroegen zich namelijk af: waarom worden sommige vluchten gecancelled?
Onderzoekers van Time Magazine kregen voor hun onderzoek toegang tot het controlesysteem van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij American Airlines. Hier kwamen ze tot de conclusie dat er een heus (complex) algoritme is ontwikkeld die bepaald welke vluchten gecancelled worden. Dit computer algoritme heet: The Cancellator.
Hoe gaat The Cancellator te werk?
De operators van een vliegtuigmaatschappij hebben een computerprogramma tot hun beschikking, waarin ze bepaalde parameters (een variabel gegeven) kunnen invoeren. Deze operatoren bestaan uit een team van meteorologen en managers die de situatie rondom het vliegverkeer monitoren (simpel gezegd).
Het programma doet op basis van de ingevoerde gegevens een complexe berekening, die niet enkel gebaseerd zijn op slecht weer of technische mankementen, maar op vele andere factoren. Vervolgens rolt er een ‘Hit list’ van vluchten die geannuleerd moeten worden, om het vliegschema van de betreffende vliegtuigmaatschappij op de juiste planning te houden. Hierbij houdt men rekening met onder andere het vliegpersoneel, de beschikbaarheid van de vliegtuigen, en probeert men ook rekening te houden met de passagiers.
Kosten spelen rol waarom vluchten gecancelled worden
Ondanks dat een bepaalde vlucht in eerste instantie optimaal zijn, zou het kunnen dat het doorlaten gaan van deze vlucht, het vluchtschema voor die volgende dag in de problemen kan brengen.
Er kunnen namelijk onvoorziene omstandigheden plaatsvinden, zoals een grote storm die het vliegverkeer hindert. Gestrande vliegtuigen en cabinepersoneel moeten dan worden opgehaald, wat tijdrovend is en hoge kosten met zich meebrengt.
Er wordt dus in eerste instantie gekeken naar de winstgevendheid van een vlucht. Met andere woorden: is het de moeite waard om de vlucht door te laten gaan. Daarnaast moet er ook nog rekening worden gehouden met de contractvoorwaarden van piloten en cabinepersoneel, denkend aan bijvoorbeeld extra overuren. Ook met passagiers die in bepaalde omstandigheden hun aansluitende vlucht gaan missen, wordt rekening gehouden.
Zoals het onderzoek laat zien, gaan er vele processen aan vooraf, alvorens men overgaat tot het annuleren van een vlucht. De eerstvolgende keer dat jij te maken krijgt met een geannuleerde vlucht, zul je misschien nog is terugdenken aan dit onderzoek 🙂
2 reacties
Wow, ik moet zeggen dat dit een hele andere (meer complexe) verklaring is dan ik had gedacht. Dat er een heel algoritme achter zit zeg! Leerzaam artikel..
Ik sprak iemand van Corendon Dutch Airlines laatst en die zij dat er soms pittige vertragingen ontstaan als bijvoorbeeld een crewmember ziek wordt. Ziek is ziek, maar luchtvaartregels moeten wel strikt opgevolgd worden. Betekent dat als je weer terug moet vliegen, je soms een standby crewlid speciaal naar die locatie moet laten invliegen, alvorens de bestemde vlucht pas weer terug mag (valt of staat op het aantal passagiers).
Kan dus gebeuren dat die crewlid pas één dag later aankomt, waardoor een betreffende terugvlucht wordt geannuleerd en opnieuw ingezet wordt op het moment dat de club weer helemaal conform wet- en regelgeving compleet is om terug te vliegen. Ondertussen hebben zowel jouw gezonde crewleden en passagiers een extra nacht ergens moeten slapen.
En dan natuurlijk niet vergeten dat als de zieke crewlid weer beter is, dat hij of zij ook nog terug moet naar Nederland. Bij het aanhoren van dit voorbeeld, kon ik wel voorstellen wat zo’n pechgeval van ziekte operationeel aan tijd en geld kost.