Haast opgevouwen met je benen in de nek. Een herkenbaar gevoel voor veel passagiers (vooral wat langere mensen) tijdens een lange vliegreis. Niet iedereen bevindt zich echter in de luxepositie om zich bredere stoelen met meer beenruimte te kunnen veroorloven.
Toch zullen vliegtuigstoelen de komende jaren alleen nog maar krapper worden. Sterker nog, de afstand tussen de vliegtuigstoellen in de Economy Class (ook wel toeristenklassen genoemd) voor de komende lichting nieuwe vliegtuigen is al drastisch afgenomen!
Aircraft Interiors Expo in Hamburg
Tijdens de Aircraft Interiors Expo in Hamburg, de grootste vliegtuig cabinebeurs ter wereld die gister van start ging, kwam duidelijk naar voren dat de afstand tussen de rijen vliegtuigstoelen aanzienlijk afneemt.
De afstand tussen passagiersstoelen op middellange vluchten zijn afgenomen met ruim 20 centimeter(!), en het zitgedeelte neemt af van 46 naar 40 centimeter. In totaal betekend dit een afname van ongeveer 20% per stoel.
In de Economy Class worden bij Europese vluchten steeds meer rijen stoelen op dezelfde oppervlakte ‘geperst’. Ook op lange (internationale) vluchten zal er een extra stoel per rij worden geplaatst, volgens een van de aanwezige standhouders.
Vliegtuiggiganten Airbus en Boeing voelen de druk van prijsvechters
De druk op de vliegtuiggiganten Airbus en Boeing, beide marktleiders in de vliegtuigbouw, nemen de komende jaren alleen nog maar toe. Door aanpassingen door te voeren in de beschikbare ruimte voor passagiers, kunnen de afnemers van de toestellen het basistarief drukken om de prijzenoorlog met de low-cost-carriers te kunnen bijbenen.
Er is nog hoop!
Gelukkig speelt KLM al in op deze ontwikkeling met haar onlangs geïntroduceerde Slim-Line Seats. Wellicht dat Airbus en Boeing ook een kijkje kunnen nemen naar de Paperclip Armrest van designer James Lee uit Hong Kong, ook een geweldige ruimte besparende uitvinding!