Vandaag (dinsdag red.) verlaat de Oasis of the Seas ons kikkerlandje. Het grootste cruiseschip te wereld van rederij Royal Caribbean International is na een complete makeover in het dok van Kappel Verolme er weer helemaal klaar voor om er jaren tegenaan te kunnen.
Verplichte check-up Oasis of the Seas volop benut voor optimalisaties
Tijdens het verblijf in het droogdok kregen wij als enige reisblog in Nederland de uitzonderlijke mogelijkheid om de Oasis of the Seas te bezoeken tijdens de renovatiewerkzaamheden. Samen met de “grote jongens” als de Telegraaf, Hart van Nederland, RTL en RTV Rijnmond konden we aanschouwen hoe timmermannen, tapijtleggers, lassers, schilders, engineers en meer stoere arbeiders het klokje rond werken om het schip op tijd terug te brengen in het vertrouwde water. Een project van ruim $ 35 miljoen dollar en dan te bedenken dat dit schip met een kostprijs van zo’n $ 1,5 miljard dollar pas 5 jaar oud is.
Een check-up van dergelijke cruiseschepen is om de 5 jaar verplicht. Royal Caribbean International pakte deze gelegenheid echter meteen aan om de Oasis of the Seas te optimaliseren. Het dok van Keppel Verolme is één van de weinige dokken in de wereld die in de gelegenheid is om een schip van 360 meter (3,5 voetbalvelden!!!) te ontvangen. Bovendien kunnen zij het water uit het dok verwijderen, zodat het schip in zijn geheel uit het water komt. Daarmee is de mogelijkheid gecreëerd om een gat te maken in de onderkant van het schip, zodat de motor van het schip vervangen kan worden. Normaal gesproken bevindt de motor zich onder het niveau van het water. Terwijl het schip droog ligt, krijgt ook de onderkant van het schip meteen een nieuwe verflaag.
Nieuwe vloeren, nieuw restaurant, nieuwe musical…
Tot zover de buitenkant. Binnen in het schip gebeurt veel meer. Ik verbeeld me vooraf dat slechts delen van het schip zijn afgesloten en afgeplakt ten behoeve van de renovatie, maar niets is minder waar. Het zijn namelijk niet de delen van het schip, maar het HELE schip dat van binnen compleet wordt gestript en opnieuw wordt gedecoreerd. Vloerkleden worden vervangen, verflagen en behangetjes worden opnieuw aangebracht en trappenhuizen krijgen een grondige schoonmaakbeurt. Ook wordt een compleet nieuw restaurant gebouwd, worden er meer suites gecreëerd hoog op het achterdek en krijgt het theater een compleet nieuw decor. Vanaf het vertrek uit Rotterdam gaat op de mainstage de Broadway en Tony Awards winnende musical “Cats” in première. De show zal nadat het schip weer vaart 3 keer in de week worden uitgevoerd. Het podium blijft tussendoor niet leeg. Als we met Mike van de Oasis of the Seas achter de schermen kijken, zien we dat er complete decorstukken klaarstaan van andere shows die Cats vervangen als de Broadway musical niet wordt uitgevoerd.
Ik dwaal met verbazing over dit enorme schip. Ik heb inmiddels al menig cruiseschip mogen bezoeken dankzij mijn oude werkgever Cruise Travel, maar de Oasis of the Seas kon ik nog niet afstrepen. Mijn mond valt steeds weer open. Op het achterdek staan een carrousel en bevinden zich tal van verschillende soorten restaurantjes. Genoeg om normaal gesproken een gemiddeld schip te voorzien. Dit zijn slechts de restaurants op de achterzijde van het schip. Totaal telt de Oasis of the Seas maar liefst 24 restaurants. Terug naar binnen kijk ik beneden over een lange overdekte boulevard met winkeltjes, informatiepunten en… Starbucks. De floating bar wordt ondertussen ook onder handen genomen en is dus buiten gebruik, maar het design verraadt dat de bar state-of-the-art is.
Nieuwe musical Cats en nog veel meer vertier
Terug naar het theater, want nabij deze ruimte – waar overigens 1.500 man tegelijk in kunnen – is nóg meer entertainment. Dat er een compleet casino aan boord is, verbaast me niet meer. Dat die echter immens groot is met zijn – gids Mike doet een schatting – ca. 1.000 slotmachines verbaast me wel. Tel daar de pokertafels, blackjacktafels, roulettetafels en alle andere varianten van goktafels bij en je waant je toch al een beetje in Las Vegas. Voor wie gokken niet is weggelegd kan lekker genieten van de jazz- en pianobar, kan uitgebreid dansen, kan kijken naar een ijsshow of kan lachen, gieren, brullen in de comedy club. Kosten nog moeite worden gespaard.
Is dat vertier teveel polonaise aan je lijf, kan je je twee dingen afvragen: zit ik wel op het goede schip of kan het ook wat minder? Het antwoord op beide vragen is “ja”! Wie kiest voor de Oasis of the Seas kiest voor een van de meest sociale schepen. Het schip biedt in de meest optimale bezetting plaats voor 6.500 passagiers. Die bezetting is niet altijd te realiseren, maar tegen de 6.000 passagiers zit je meestal wel per reis. Tel daarbij ongeveer 2.100 man personeel bij op en je realiseert je, dat je je in een dorp van ruim 8.000 man begeeft. Op een relatief klein gebied. De kracht van het schip is echter dat het meer dan 350 meter lang is en dat het 14 verdiepingen hoog is. Het vertier bevindt zich zowel voor, midden als achter op het schip en is verspreid over meerdere verdiepingen. Eenmaal aan boord hoef je elkaar dus niet perse tegen te komen.
De echte oase bevindt zich in het midden van het schip
Het is ook allemaal wat gemoedelijker in Central Park. Een stukje park gebaseerd op het grote park in New York met meer dan 2.000 plantensoorten dat over een lengte van een kleine 100 meter is verspreid. We komen hier Laslo tegen, één van de 4 tuiniers. Vol trots vertelt hij over zijn park en over de planten die tot de 14e etage groeien en bloeien. Ook vertelt hij een mooie en logische anekdote over de krekels die je hoort. Want schijn bedriegt, het is namelijk in tegenstelling tot de vogels niet een gemaakt geluid dat uit de boxen komt. De krekels zijn echt. Aan boord gevlogen in tropische bestemmingen. Ze hebben het goed naar hun zin in Central Park, dit soms tot last van de gasten. Laslo vertelt dat het hem echter niet lukt om de krekel te vangen, want zo zegt hij: “Steeds als ik in de buurt kom, stopt de krekel met tjirpen!” Om er aan toe te voegen: “Vangen is daardoor bijna onmogelijk. We moeten het er maar mee doen!” Ook vertelt hij dat je af en toe gekko’s en vogels kunt tegenkomen.
Te groot om alles te kunnen zien
Omdat niet alles veilig toegankelijk is, kunnen wij niet alles zien. En bovendien maakt dat het blog nog langer. We missen met ons eigen ogen de diverse zwembaden, de spa’s, de fitnessruimte, de tal van overheerlijke (daar vertrouwen we op) restaurants, de wakeboard-area met de FlowRider en nog veel meer. Wel hebben we de klimwanden, het Aquatheater en de abseilbanen tijdens ons bezoek op het achterdek bezocht. We kunnen ons in elk geval een kleine voorstelling maken hoe we ons op de Oasis of the Seas kunnen vermaken tijdens een mooie route in de zonnige Cariben. En tja… waarom alles willen weten? Dan zou het geen uitdaging meer zijn om nog eens met dit schip op reis te gaan. Na een heerlijke lunch in het restaurant Giovanni’s doe ik nog een rondje om het schip met mijn nieuwe gids en vriend Brent. Daarna verlaat ik vol verwondering het grootste cruiseschip ter wereld. Een kleine droom die uitkomt: WOW!!
Trans-Atlantische oversteek op weg naar Fort Lauderdale
Vandaag vaart het schip om 17.00 uur vanuit Rotterdam na Southampton om van daaruit de Trans-Atlantische oversteek te maken naar huis: Fort Lauderdale. We wensen het schip, het personeel en alle gasten aan boord een behouden vaart en heel graag tot ziens in Nederland. We danken AMCA en Lankhorst PR voor de uitnodiging en onvergetelijke dag aan boord van het mooiste en grootste cruiseschip ter wereld!
Bekijk hieronder de diverse reportages over de renovatiewerkzaamheden. Vriend Brent zie je bij RTV Rijnmond 🙂
1 reacties
Mooi verslag!