Vandaag maakte AirFrance-KLM de jaarcijfers bekend. Bijna geen enkel detail leek positief, behalve dat het verlies over 2014 minder groot was, als in 2013. En het verlies is minder als veel analytici hebben voorspeld. Het zal ze leren, die analisten. De grootste reden voor dit verlies is de grootste staking uit de geschiedenis bij Air France. Na bekendmaking van de plannen om van Transavia een Europese prijsvechter te maken, zetten de piloten van Air France de hakken in het zand uit angst voor mindere arbeidsomstandigheden. Die staking duurde ruim 2 weken en kostte AirFrance-KLM meer dan 400 miljoen euro. Er werden naar aanleiding van de staking maar amper stappen vooruit gezet.
AirFrance-KLM had een totaalverlies van rond de 650 miljoen euro. Een simpele rekensom leert dat de pilotenstaking weliswaar de grootste, maar niet de enige oorzaak is. Air France-KLM zag naast deze schadepost namelijk ook de omzet dalen naar net iets onder de 25 miljard euro. Een getal met 9 nullen lijkt veel, maar deze daling van 2,4% heeft duidelijk effect op de winstkansen.
Winstambitie in de ijskast, verder met bezuinigen
De Frans-Nederlandse luchtvaartalliantie zet om die reden dan ook alle winstambities voorlopig in de ijskast. Sterker nog, om dit verlies te kunnen dragen, moet er wederom flink gesneden worden in de kosten. Dat gebeurt voornamelijk aan Franse kant, om te beginnen bij het personeel. Op termijn zullen vermoedelijk 800 banen worden geschrapt. Opvallend genoeg blijven de hardnekkige piloten buiten schot in dit proces. De ontslagen lijken verdeeld te worden onder het grondpersoneel (500 man) en het cabinepersoneel (300 man). En wie mag blijven, hoeft voorlopig niet te rekenen op een al te hoge salarisgroei.
Piloten blijven buiten schot, verdeeldheid onder vakbonden
Het gevolg van deze beslissing zet de vakbonden lijnrecht tegenover elkaar. Vakbond CFDT – vertegenwoordigd o.a. het cabinepersoneel – vindt de keuze om te snijden in cabinepersoneel niet in verhouding staan en noemt het onredelijk dat piloten buiten schot blijven. De vakbond SNPL die de piloten vertegenwoordigt, noemt de beslissing meer dan redelijk. Zij wijzen op het feit dat er al meer dan 10% van de piloten in eerdere bezuinigingsrondes zijn wegbezuinigd.
Bij de Nederlandse tak KLM lijken de bezuinigingen minder verrassend aan te komen. KLM had al in een eerder stadium aangekondigd om zo’n 750 miljoen euro te bezuinigen over de komende 5 jaar. Daarover voert KLM al langere tijd gesprekken met diverse vakbonden.
HR-afdeling AirFrance-KLM maakt overuren door verdeeldheid en onrust
AirFrance-KLM gaat een spannende toekomst tegemoet. Bezuinigingen moeten de kosten terugschroeven en kans op winst verhogen. Met Transavia als dochter en concurrerende prijsvechter gooit de alliantie een nieuwe troefkaart op tafel. Deze inzet werd duidelijk niet gewaardeerd door de piloten in Frankrijk. Ondertussen balen Nederlandse betrokkenen van de Franse tak en wordt via de media geroepen dat de Nederlandse regering meer aandeel moet nemen in onze vaderlandse trots.
Los van deze strubbelingen op topniveau is er onrust bij het personeel, dat niet weet hoe zeker hun toekomst bij de luchtvaartmaatschappij is. Tel daar de verdeeldheid van de Franse vakbonden bij op en je hebt een HR-afdeling die flinke overuren maakt.
Mooie ambities hebben moordende concurrentie
Oh ja, en de concurrentie zit niet stil. Zo zorgen prijsvechters voor heftige concurrentie op de kortere afstanden en bestormen luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten de complete markt. Tijden veranderen enorm hard en snel in de luchtvaart. KLM lijkt op zijn beurt flink mee te innoveren op die ontwikkelingen, maar is het genoeg? En kan KLM wel snel genoeg vooruit met deze Franse partner aan hun zijde?
Tijd zal het uitwijzen. Wij hopen oprecht – met enig gevoel voor vaderlandsliefde – dat deze mooie blauwe maatschappij snel uit de rode cijfers komt. Al dan niet, zonder Air France.
2 reacties
Sorry, maar ook de KLM past zich totaal niet aan aan de veraderende markt.
KLM/AF is de V&D onder de luchtvaartmaatschappijen geworden.
Ik vind KLM lang niet zo slecht. Goede moderne vloot, service nog ouderwets Nederlands, online prima, social druk aanwezig. Je kan het minder goed treffen. Van buitenaf lijkt het intern echter een rommeltje. Die stempel die Air France drukt op KLM is verre van positief en innovatief. Maar die hoge piefen zijn slimmer dan ik, zou je denken. Ze zullen het dus wel weten 😉