De nieuwste type flatscreen-tv, de laatste iPad, de modernste smartphone en schulden… We hebben het allemaal. Maar vakantiegeld is vakantiegeld, dus het geld dat op gaat aan een vakantie. Dat is de conclusie van het onderzoek dat ING hield onder 62.800 respondenten.
Op vakantie met vakantiegeld, anders een tv
Twee op de vijf personen (42%) besteden het gereserveerde geld daadwerkelijk voor het doel vakantie. Zo’n een op de vijf (22%) mensen besteedt de jaarlijkse uitkering aan andere zaken, waaronder het aankopen van meubels. Ook de tv staat dit jaar hoog op het verlanglijstje. De ING durft dat te relateren aan het WK Voetbal dat binnenkort in Brazilië van start gaat. In totaal geven 64% van de totaal ondervraagden het geld uit. De overige 36% spaart, belegt of betaalt schulden af.
Boeken van reizen is een teken van economisch herstel
Dat de consument weer bereid is om geld uit te geven aan vakanties, ziet de bank het uitgeven van geld (met 64% totaal een toename van 4% t.o.v. 2013) als een betrouwbaar signaal. Het consumentenvertrouwen is het afgelopen jaar sterk gegroeid en voor de koopkracht zijn de vooruitzichten gunstiger dan de afgelopen jaren.
Groei van toerisme in Nederland
Voor de toeristische sector een welkome boost. In dit artikel over hotels en vakantieparken in Nederland, dat we vandaag publiceerden blijkt dat het consumentenvertrouwen ook in die hoek van de toeristische sector groeit. Het einde van de economische crisis maakt de weg vrij voor een nieuwe toeristische impuls.