De afgelopen weken is er nogal wat tumult geweest rondom de invoering van de e-visum voor Turkije. Het verplichte visum dat via internet door toeristen moet worden aangevraag, en met creditcard moet worden betaald, zorgde voor hoofdpijn bij verschillende reisorganisaties.
Reisorganisaties waren bang voor chaos op de Turkse vliegvelden, mocht iemand zijn e-visum niet hebben aangevraagd, of juist onderweg is verloren. Hoe gaan we dit aanpakken? Worden deze reizigers teruggestuurd naar hun thuisland?
Afgelopen weken verschenen er ook verscheidene berichten in de media dat de e-visum voorlopig zal worden uitgesteld. Ook dit bericht zorgde opnieuw voor verwarring in de reisindustrie.
Versoepeling online aanvraagprocedure e-visum
Om het aanvragen van een e-visum te vergemakkelijken, heeft de Turkse overheid een aantal verbeteringen en aanpassingen aangekondigd. Deze versoepelingen zullen vóór 11 april 2014 worden doorgevoerd.
Verbeteringen en aanpassingen
– Meer beschikbare talen naast het Engels, Frans en Spaans;
– Meer betalingsmogelijkheden met andere credit- en debitcards;
– Betere infrastructuur voor luchtvaartmaatschappijen die passagiers een visa kunnen verstrekken;
– Groepsvisa aanvragen voor touroperators, die deze via lumpsum kunnen betalen;
– Toeristen die zonder visum in Turkije aankomen, kunnen visum kopen bij kiosken op luchthavens.
De noodzakelijke verbeteringen en aanpassingen zullen in samenwerking met alle publieke instanties en de private sector worden belegd. Hiermee hoopt de Turkse overheid problemen gedurende de overgangsperiode, en lange wachttijden op de Turkse luchthavens te voorkomen.
Toeristen die naar Turkije afreizen kunnen hun e-visum aanvragen en betalen via de website: www.e-visums.nl