Hoewel de gepubliceerde cijfers van het Britse TUI Travel over het eerste kwartaal van 2014 nog altijd met dikke rode pen geschreven staan, gloort er volgens eigen zeggen licht aan het einde van de economische crisis-tunnel.
Pasen en Egypte belangrijke pijnpunten op de jaarbalans
Met 11 miljoen pond meer verlies dan in 2013, noteerde TUI Travel over het eerste kwartaal van 2014 een totaalverlies van 277 miljoen pond (340 miljoen euro). Een grote oorzaak voor dit verlies is mogelijk Pasen (normaal goed voor een geschatte omzet van circa 23 miljoen pond). Pasen viel dit jaar namelijk niet in het eerste kwartaal. Ook is Egypte als vakantie-oord een zorgenkindje en ziet de organisatie de economische vooruitgang nog niet terug op de balans van dit kwartaal.
TUI-topman Peter Long positief over toekomst
TUI Travel is echter hoopvol. Zowel in het Verenigd Koninkrijk, als ook Duitsland en Frankrijk ziet TUI Travel de boekingen toenemen. Bovendien ligt de gemiddelde prijs per geboekte reis hoger dan voorheen. Vooral internetboekingen doen het goed. Topman Peter Long is daarom positief gestemd over de toekomst: “Overall zijn we tevreden over de start van 2014. We hebben nu 60% van onze reis verkocht en we blijven het vertrouwen houden dat we dit jaar een groei kunnen maken van 7 tot 10%. Vooral in het Verenigd Koninkrijk kunnen we dit jaar als marktleider een goede start zetten.”