Op reistips besteden we regelmatig aandacht aan hoe de toekomst van het reizen eruit zal komen te zien. Zo is het reislandschap de afgelopen jaren flink veranderd. In de jaren ’70 van de vorige eeuw werd er nog veelal gebruik van de zogeheten traveller’s cheques, iets dat je vandaag de dag nog zelden tegenkomt. Ook was het normaal om een kaartje vanaf jouw vakantieadres in Spanje te sturen naar familie en vrienden. Tegenwoordig gebruikt het grote gros een creditcard voor betalingen, update iedereen zijn Facebook status en upload men de vakantiefoto’s op Instagram.
Ontwikkelingen als online je vliegtickets kopen en vervolgens achter je computer inchecken, zijn vandaag de dag niet meer dan normaal. Damien Arthur, Marketing Manager van de reisverzekering-tak Allianz Global Assistance, gaf onlangs in een interview aan dat wanneer je naar de trends van de afgelopen 40 jaar kijkt, alles mogelijk is in de toekomst van het reizen.
Vakantiebestemmingen bekijken via virtual reality
Een nieuwe trend is het bekijken van een vakantiebestemming of hotel via een virtual reality bril. Foto’s en video’s van jouw vakantiebestemming bekijken via het internet is normaal. Wie gaat er tegenwoordig nog fysiek naar een reisbureau voor een reisgids? De virtual reality bril is eigenlijk alweer een stap verder in de voorpret van een vakantie.
De Australische airline Qantas werkt bijvoorbeeld al samen met Samsung voor het showen van beelden van de vakantiebestemming tijdens de vlucht, via een virtual reality bril. Zo kun je dus al virtueel een wandeling maken op de bestemming waar je een paar uur later zal arriveren. In de toekomst zullen reisbedrijven ook steeds meer gaan investeren in virtual reality filmpjes.
Real-life info via Google Glass
Je wandelt langs een monument en wil hier direct meer over weten. Of je loopt ergens in hartje San Francisco en wil de kortste looproute naar Fisherman’s Wharf weten. Informatie opvragen, route-navigatie of het direct delen van foto’s via social media, zijn zomaar één van de vele mogelijkheden van Google Glass.
Onze Randy van reistips (zie foto) heeft de bril al eens getest en was louter positief. Ongekende mogelijkheden binnen handbereik. (Helaas) kost dit prachtige stukje techniek vooralsnog een slordige $1.500,- maar zal hopelijk de komende jaren betaalbaarder worden.
Hotelrobots
Onlangs hadden we een artikel gepost over een hotel in Nagasaki (Japan) dat volledig wordt gerund door robots en zelfs een velociraptor(!). Wie denkt dat dit al gek genoeg is, kan z’n borst nat maken voor de toekomst.
Ook het Crowne Plaza in San Jose-Silicon Valley (Verenigde Staten) heeft met zijn Dash, een robot in dienst waar klanten kunnen in- en uitchecken, informatie aan kunnen vragen of roomservice kunnen bestellen (zie foto).
Track & trace van bagage
Nooit meer je koffer kwijt tijdens een reis? Ook dit zal niet langer een utopie zijn. Steeds meer ondernemingen focussen zich op track & trace devices die zijn verwerkt in koffers. Zo ook met de eTag en eTrack, waarbij je jouw bagage (real-life) kunt volgen via een mobiel apparaat als een laptop, tablet of smartphone.
Brag factor
Een ander fenomeen van de laatste jaren is de zogeheten ‘brag factor’. Reisliefhebbers willen steeds meer op zoek gaan naar bestemmingen en hotspots, die afwijken van de ‘standaard’ vakantiebestemmingen. Vervolgens moeten alle mooie foto’s en video’s zo snel mogelijk worden gedeeld via social media kanalen.
Nu gaat natuurlijk niet iedereen mee in deze laatste trend, maar onderzoek heeft wel uitgewezen dat sommige reizigers tijdens hun vakantie tijd vrijmaken voor het ‘jaloers’ maken van familie en vrienden, door met enige regelmaat vakantiekiekjes via onder andere Facebook te delen.
Reistrends in 2020, wat voorzie jij?
De trends hierboven zijn waarschijnlijk nog maar het begin van een mooie toekomst. Er zullen ongetwijfeld nog veel meer innovatieve projecten in ontwikkeling zijn.
Weet jij al aanstaande trends die je met ons wil delen? Of ben jij dusdanig creatief van geest, dat je al leuke en praktische ideeën voor de toekomst van het reizen kunt bedenken? Deel dan jouw visie via onderstaand commentaarformulier! 😀