Veel luchtvaartmaatschappijen zetten hun social media kanalen al in om direct met de klanten en doelgroep te communiceren. Zo kunnen klanten van bijvoorbeeld KLM via Twitter en Facebook een vraag stellen, of zelfs een reis boeken. Op haar website laat KLM ook direct weten binnen welk tijdsbestek de klant een reactie kan verwachten. Enige tijd geleden ging zelfs een hilarische conversatie tussen een KLM medewerker en een klant viral op het internet.
Ook Transavia beantwoord vragen via haar Twitter en Facebook kanalen, maar sinds kort kunnen klanten ook via WhatsApp communiceren met de Nederlandse low-budget vliegtuigmaatschappij. Een mooie aanvulling op de al bestaande mogelijkheden als Facebook en Twitter, aldus commercieel directeur Roy Scheerder.
Transavia heeft primeur in handen met communicatie via WhatsApp
Bedrijven als verzekeraar Interpolis, energiebedrijf Essent en onderwijsinstituut Fontys Hogescholen zette WhatsApp al in om te communiceren met hun achterban, maar binnen de luchtvaartbedrijven is Transavia de eerste die via dit kanaal communiceert met haar klanten. De dochteronderneming van Air France-KLM hoopt met deze nieuwe aanpak haar klanten in de toekomst nog beter te voorzien van snelle antwoorden op vragen en te voorzien van tips.