Grote broer Air France-KLM heeft voor zijn kleine zusje en prijsvechter Transavia 20 nieuwe toestellen besteld bij Boeing van het type 737-800. De bestelling gaat om in elk geval 17 gegarandeerde toestellen en 3 staan er in optie. Als alles meezit moet Transavia in 2016 de eerste toestellen van deze bestelling opgeleverd krijgen. De waarde van deze orden zou liggen tussen de 1,5 en 2 miljard euro.
Uitbreiding Transavia tegen wil en dank
De bestelling van de 20 Boeing 737-800’s moet de onlangs aangegeven ambities van Air France-KLM en Transavia meer vorm gaan geven. Een half jaar geleden werd duidelijk dat Transavia zich nog beter moet gaan manifesteren als prijsvechter in Europa. Vanuit Nederland doet Transavia dat al enige tijd, maar de Franse broer wil nog niet echt meewerken. Sterker nog, de getoonde ambities schoten bij de Franse piloten in het verkeerde keelgat. Wat volgde was de grootste staking uit de geschiedenis van Air France. De staking duurde meer dan 2 weken en kostte de organisatie ruim 50 miljard euro. Air France capituleerde en zet de plannen nu dusdanig door op een manier dat de eigen piloten tevreden blijven.
RyanAir en easyJet niet onder de indruk
Met de uitbreiding van de vloot krijgt Transavia de opdracht mee om zich meer te mengen tussen prijsvechters als RyanAir en easyJet. Het beschikt binnen nu en 5 jaar over 30 tot 40 toestellen. Hoe Transavia zich werkelijk als concurrent wil mengen tussen de grootste prijsvechters is nog maar de vraag. RyanAir plaatste afgelopen jaren diverse mega-orders bij Boeing die de vloot moet uitbreiden naar zo’n 500 toestellen, terwijl easyJet 197 toestellen bestelde bij Airbus en zijn vloot vervangt en uitbreidt tot ca. 250 toestellen.
Transavia begint in elk geval wel de nieuwe ambities met een nieuwe huisstijl (zie foto boven in dit artikel).
Ben jij ook op zoek naar vliegtickets? Kijk dan hier.