De grote broers KLM en AirFrance gaan de komende jaren ruim een miljard euro pompen in hun kleine broertje en prijsvechter Transavia. Transavia moet die investering benutten om zich serieus te nestelen in het gevecht met andere prijsvechters als RyanAir, Vueling en EasyJet.
Meer vluchten van Transavia vanuit Frankrijk
Daarvoor zal Transavia meer routes gaan vliegen. Niet alleen vanuit Nederland, maar ook vanuit onder meer Frankrijk. Zo gaat de prijsvechter trajecten oppakken die AirFrance juist met grote toestellen wil schrappen of al geschrapt heeft. Daarvoor zijn wel extra toestellen nodig. De Franse afdeling van Transavia verwacht dan ook dat de vloot de komende 5 jaar wordt uitgebreid van 14 naar 37 vliegtuigen. En dat creëert vervolgens ook weer de nodige banen.
Wijzinging naar efficiëntere dienstverlening
Om kosten te besparen gaat Transavia tevens zijn dienstregeling aanpassen. Nu wordt er vanaf diverse luchthavens van Nederland naar één en dezelfde bestemming gevlogen in het buitenland. Met ingang van de nieuwe dienstregeling zal dat niet meer het geval zijn. Dan wordt er alleen nog van één Nederlandse luchthaven naar één bepaalde bestemming in het buitenland gevlogen. Geen keuzes meer, wel meer duidelijkheid en minder kosten. Eindhoven Airport zal hierdoor de meeste vluchten van Transavia moeten gaan missen, al vreest de airport niet voor een hevige terugval in groei.
Investering € 1 miljard Transavia vs. investering € 25 miljard RyanAir
Of de concurrentie nou echt onder de indruk is van de 1 miljard investering en groei naar 37 toestellen alleen in Frankrijk, is nog maar de vraag. RyanAir kondigde deze week aan, dat ze bovenop de 15,6 miljard dollar tellende order van 2013 (bestelling van 180 Boeing 737-800’s) nog een order van 100 nieuwe Boeing 737-MAX types hebben geplaatst ter waarde van 11 miljard dollar. Met een optie voor nog eens 100 van die toestellen ter waarde van 11 miljard dollar. Bovendien gaat RyanAir zich meer inzetten voor een betere service en het aangenamer maken van reizen met de Ierse prijsvechter.
We zijn dus benieuwd hoe groot het stukje van de taart wordt, dat Transavia in de low-cost markt zal gaan snijden. We houden het in de gaten!