Het afgelopen jaar werd de wereld opgeschrikt door een aantal vliegrampen. Een van de meest besproken ramp is die van de op 8 maart 2014 verdwenen toestel MH370 van Malaysia Airlines. Vanuit het niets verdween het vliegtuig, op dat moment onderweg van Kuala Lumpur naar Peking, van de radar. Tot op de dag van vandaag zijn de brokstukken nog niet gevonden. Er gaan talloze mysterieuze complottheoriëen de rondte, maar de daadwerkelijke oorzaak moet nog worden bevestigd.
Vliegtuigen minuut tot minuut monitoren
Tijdens een internionale luchtvaart summit in Montreal (Canada) werd het voorstel besproken om vliegtuigen realtime van minuut tot minuut te volgen. De International Civil Aviation Organization (kortweg: ICAO) wil dit plan nog dit jaar verder doorontwikkelen, zodat vliegtuigmaatschappijen dit systeem al in 2016 kunnen inzetten.
Het systeem zal het aantal vliegrampen niet verminderen, maar moet er wel zorg voor dragen dat ramptoestellen sneller worden teruggevonden. Met het systeem wordt iedere 15 minuten zal de exacte locatie van het toestel verzonden. Komt het vliegtuig in een noodsituatie terecht, wordt de locatie iedere minuut doorgezonden. Het systeem herkend direct wanneer een vliegtuig in nood komt, doordat het onverwachte afwijkingen in hoogte of vliegsnelheid kan detecteren.
Op deze manier kunnen hulpverleners binnen een straal van 11 kilometer vanaf de noodlottige locatie op zoek gaan naar het toestel. Het systeem moet het snelst en meest veilige systeem worden dat zal worden gebruikt voor de vliegveiligheid. Bovenal is het systeem relatief goedkoop en kan het al op korte termijn worden geïmplementeerd, volgens Nancy Graham van ICAO.
Uitwerpbare black box
In militaire vliegtuigen wordt momenteel al gebruik gemaakt van uitwerpbare black boxes (zwarte dozen). Vooral tijdens vliegrampen boven zee is het dan makkelijker om deze uitgeworpen drijvende black box terug te vinden. Men is nu bezig om dit type black boxes ook in te gaan zetten voor commerciële vluchten.
Een black box, ook wel flightdatarecorder genoemd (zie foto), bevat kritieke informatie met data en geluidsfragmenten waarin alle vluchtgegevens tijdens de vlucht worden opgeslagen. Aan de hand van de black box (in realiteit een oranjekleurig systeem) kunnen onderzoekers proberen de toedracht van een vliegramp vast te stellen.