Bijna een derde (31 procent) van alle mobiele boekingen die reizigers uit Europa in het eerste kwartaal van dit jaar maakten via de app van Hotels.com, was bestemd voor een overnachting op dezelfde of de volgende dag. Meer dan de helft (54 procent) van alle mobiele hotelboekingen was voor een kort verblijf van één nacht. Deze cijfers laten zien dat steeds meer reizigers boeken onderweg en dat ze daarvoor dergelijke mobiele apps steeds vaker daarvoor inzetten om een reservering te maken.
Apple-gebruikers gaan voor viersterrenhotels, Android-gebruikers gaan voor drie
In de eerste drie maanden van dit jaar boekten reizigers uit Europa via de mobiele app van Hotels.com het vaakst een viersterrenhotel. Dat geldt ook voor mobiele boekers uit Nederland. iPhone en iPad gebruikers hebben een voorkeur voor viersterrenaccommodaties, terwijl gebruikers van Android vaker kiezen voor een driesterrenhotel. Reizigers uit Nederland zochten via de mobiele app van Hotels.com het vaakst naar hotels in Amsterdam, gevolgd door Parijs, New York, Londen en Barcelona.
Nieuwe manier van reizen
Mobiele apps bieden een nieuwe reiservaring. Zo hebben reizigers via de hier genoemde app toegang tot ruim 290.000 hotels en 20.000 exclusieve last minute aanbiedingen, waardoor zij altijd en overal een geschikte hotelkamer kunnen zoeken in de directe omgeving. Bovendien maken mobiele apps reizigers minder afhankelijk van vooropgezette reisplannen en beter voorbereid op onvoorziene omstandigheden. Backpackers en roadtrippers bijvoorbeeld kunnen daardoor zorgeloos op pad gaan en boeken onderweg de gewenste hotelovernachting.
Hotels.com lanceerde eerder een serie spectaculaire Xtreme Booking video’s die de snelheid en het gemak van de mobiele app tonen: Hotel booked in freefall, Running with the bulls en White water booking. De gratis apps zijn beschikbaar in de App Store, via Google play en in de Windows Store.