Het begint ondertussen echt een soap te worden bij Air France, zonder goed verhaal. De piloten van Air France zijn niet eerder van plan het werk weer op te pakken als de plannen rondom Transavia volledig van de baan zijn. Zo stellig staan ze tegenover de plannen van hun werkgever.
Weg met het Transavia-project
Air France-KLM wil van Transavia een grotere Europese prijsvechter van maken en wil de minder rendabele lijnvluchten van Air France door Transavia laten overnemen. Air France-KLM is bereid om 1 miljard euro in het project te pompen om zo de positie binnen Europa te verstevigen en de concurrentie aan te gaan met RyanAir en easyJet. Met de overname van de vluchten, krijgen de piloten ook een nieuwe pet op. En daar zit het probleem. Want onder de pet van Transavia gelden ook minder gunstige arbeidsvoorwaarden dan ze gewend zijn bij Air France. En dat pikken de piloten niet. Met een staking als gevolg.
Air France: “Uitstel, geen afstel!”
Air France-KLM kondigde deze week aan om de plannen door te schuiven naar het einde van dit jaar. Op die manier hoopt de organisatie weer om de tafel te kunnen met de vakbond en de piloten om te praten over arbeidsvoorwaarden. Tevens geeft het de Frans-Nederlandse organisatie meer tijd om draagvlak te creëren onder hun piloten. Van afstel is volgens de Franse tak geen sprake.
Inmiddels is de staking bij Air France de grootste uit de geschiedenis. Dagelijks vallen er zo’n 60% van de vluchten uit en beraamt Air France het dagelijks verlies op zo’n 20 miljoen euro.
Staking niet gunstig voor de winstcijfers
Nog even doorstaken en de piloten kunnen allemaal op zoek naar een nieuwe baan. Air France-KLM maakte weliswaar minder verlies in het eerste kwartaal t.o.v. vorig jaar, maar met ruim 600 miljoen in het rood, gaat het verre van goed met de luchtvaartmaatschappij. Een staking helpt niet bepaald mee om de financiën van de organisatie te verbeteren. Dan hebben we het nog niet over de klanttevredenheid op dit moment.