Het wordt het grootste toestel dat het luchtruim zal gaan betreden: de Airlander 10. Met een lengte van een voetbalveld en een hoogte van 6 dubbeldekker bussen op elkaar is het verreweg het grootste passagierstoestel ter wereld. Een kleine nuance: het grootste passagierstoestel nu is de A380 en kan in de meest krappe configuratie 800+ stoelen kwijt (qua comfort zitten de meeste luchtvaartmaatschappijen op een 500+ configuratie), de zeppelin Airlander 10 kan zo’n 50 passagiers vervoeren.
Terug in de tijd of juist vooruit?
Er zijn nog een paar verschillen. Eentje die opvalt is de snelheid. Waar een A380 tussen de 800 en 1000 kilometer per uur vliegt en als het even kan duizenden kilometers in een stuk aflegt, moet de Airlander 10 het doen met zo’n 150 kilometer per uur en een actieradius van ruim 100 kilometer. Wel is de uitstoot van de motoren 4 maal schoner dan de motoren die onder een vliegtuig zitten. Dat dan wel.
Zeppelin in de vorm van een paar billen
Hoe interessant of oninteressant dergelijke details ook klinken, de Airlander 10 mag niet klagen over de aandacht die het krijgt. De meeste aandacht gaat uit naar het ontwerp. Met name de voorkant van de zeppelin doet menig fantast fantaseren over een mooi zet billen. Menig (reis)journalist heeft het toestel daarom al omgedoopt tot een heuse Kim Kardashian zeppelin. Ook is de Airlander 10 al gekscherend Arselander genoemd.
Reddingsoperaties
Toch hebben de rondingen ongetwijfeld een bepaald aerodynamisch nut. Het verdere nut van de Airlander 10 ziet men vooral in het inzetten van het toestel voor surveillance en reddingsoperaties. De focus van deze zeppelin zal zich dan ook met name op die doeleinden richten.
Veiligheidstesten doorstaan
Binnenkort zal het toestel zijn eerste meters maken vanaf de hangar op Cardington airport in Bedfordshire (Engeland). Als het voldoet aan allerlei veiligheidseisen, zal het toestel officieel in gebruik genomen mogen worden en kan de langverwachte verkoop van fabrikant Hybrid Air Vehicles beginnen.