Eerder deze week konden we melden dat als het aan de piloten van Air France ligt, er geen Transavia Europe komt. En dat terwijl de moederorganisatie Air France-KLM juist zo zit te springen om met een eigen prijsvechter de niet rendabele lijndiensten binnen Europa snel weer efficiënt te maken. Efficiency zit hem o.a. in lagere lonen bij het kleinere broertje Transavia Europe en daar hebben de piloten dus even helemaal geen trek in. Dat terwijl de piloten van KLM juist water bij de wijn deden en samen met hun werkgever besloten besparend naar de toekomst te kijken.
Transavia Europe moet strijden met RyanAir en easyJet
Air France-KLM staat in de startblokken om Transavia Europe verder uit te rollen en heeft daar zelfs meer dan een miljard euro voor over als investering. Doel is om de concurrentie aan te gaan met andere prijsvechters als RyanAir en easyJet, die nu op dezelfde trajecten van KLM of Air France veel goedkoper vliegen. Maar zolang het niet van de grond komt, vliegt de concurrentie lekker door. En KLM en Air France vooral lekker duur.
Flinke winst voor RyanAir
Neem RyanAir bijvoorbeeld. De Ierse prijsvechter boert hartstikke prima. Zelfs toch een beetje beter dan verwacht. Zo maakte RyanAir afglopen week bekend dat het een winst van 245 miljoen euro noteerde over het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar. Ruim een kwart meer dan op hetzelfde moment een jaar eerder. En dat allemaal dankzij stijgende passagiersaantallen. Dat aantal kwam in het betreffende kwart uit op 28 miljoen passagiers. Een stijging van 16%.
Voorzichtigheid maakt plaats voor optimisme
Die cijfers waren een reden om de eerdere voorzichtigheid m.b.t. de winstvoorspelling overboord te gooien en weer met flamboyante cijfers te strooien. Zo kennen we RyanAir gelukkig weer. De maatschappij verwacht namelijk aan het eind van het boekjaar 3 miljoen meer reizigers te mogen ontvangen dan voorspeld: 103 miljoen. De winst zou dan moeten uitkomen tussen 940 en 970 miljoen euro. Winst dus. Winst!
RyanAir vraagt slots aan voor Schiphol
Duidelijker kan je de krachtverschillen tussen de Air France-KLM-familie en RyanAir niet uitdrukken. De moeizame vooruitgang van Transavia Europa is RyanAir niet geheel ontgaan. Her en der flirt RyanAir-baas O’Leary via de pers met KLM voor meer samenwerking. Niet geheel toevallig heeft RyanAir onlangs “voor de zekerheid” maar weer slots aangevraagd om in het winterseizoen vanaf Schiphol te kunnen vliegen. Dat doet de Ierse prijsvechter wel vaker. Tot op heden werd er nog niet door RyanAir vanaf Schiphol vertrokken.