Na de val van het ijzeren gordijn was Praag booming business. De hoofdstad van het voormalige Oostblokland Tsjechoslowakije ontving vanuit het niets miljoenen nieuwsgierigen die onder meer de Karelsbrug, het Oude Stadsplein of De Praagse Burcht wilden bewonderen. Bovendien was de stad ook nog eens heel goedkoop.
Praag gebruikte dip voor nieuwe investeringen
Net als bij elke piek volgde daarna een dip. Iedereen had de stad wel even gezien en bovendien eisten alle veranderingen in de richten van “het westen” zijn tol. De stad moest zich even schikken in zijn nieuwe rol en moest voor zichzelf alles weer even inzichtelijk maken. Een mooi moment om ook het toerisme onder handen te nemen en dingen te moderniseren.
Ruim half miljard euro voor uitbreiding metrolijn
De metroverbinding van de stad naar de luchthaven bijvoorbeeld. Deze kwam bij lange na niet tot de luchthaven en dus werd er meer dan een half miljard euro geïnvesteerd in de metroverbinding. Onlangs was eindstation Nadrazi Veleslavin officieel klaar en werd het geopend voor het publiek. Hoewel de miljoeneninvestering zo goed leek, werd bij nader inzien toch één belangrijk detail vergeten.
Zware koffers 32 treden dragen vanwege vergeten roltrap
Er werd geen roltrap of lift gebouwd in het station dat het nieuwe eindpunt moest vormen. En dan ineens wordt het sjouwen naar boven met een handvol koffers een drama. Maar liefst 32 treden moeten er overwonnen worden om boven te geraken. Laten we het maar houden op het feit dat men werkgelegenheid wilde creëren. Inmiddels zijn er speciale dragers ingehuurd om mensen met zware koffers te ontlasten.
Praag weer back in business
Overigens is men na aankomst op metrostation Nadrazi Veleslavin nog niet op de luchthaven. Vanaf Nadrazi Veleslavin moet men nog enkele minuten met de bus verder naar de luchthaven. Dit missertje wordt ongetwijfeld vervolgd. Inmiddels is Praag weer helemaal terug in Europa’s lijstje van beste bezochte steden. Daar kan één roltrap te weinig, niet tegenop.