Het is maar weinig bedrijven gegeven om van twee internationale bedrijven één goedlopende wereldmacht te maken. En in “onze reiswereld” zijn Air France en KLM daar misschien wel de beste voorbeelden van. In dit gedwongen huwelijk wil de liefde tussen de twee maar niet tot bloei komen, al proberen beide partijen er toch nog iets moois van te maken. En toch… de cijfers liegen niet.
Air France-KLM zakt dieper in het rood
Afgelopen week werd duidelijk dat Air France-KLM nog meer dikke rode strepen onder het rode cijfer kon zetten. Dat rode cijfer was 79 met 6 nullen, oftewel een verlies van 79 miljoen euro over het eerste half jaar. Een jaar eerder noteerde Air France-KLM rond dat tijdstip ook al een verlies van 11 miljoen. Hoewel de omzet steeg naar 6,64 miljard euro, nam het aantal passagiers amper toe. De stijging van de betreffende omzet was dan ook voornamelijk te danken aan de dure dollar. Onderaan de streep was de kleur echter donkerrood. Tot zover in een notendop de cijfers van het eerste half jaar.
KLM-personeel snapt noodzaak en investeert mee in de toekomst
Dat het roer om moet, dringt bij de Nederlandse afdeling van Air France-KLM allang door. Hoewel de piloten van KLM niet staan te springen om in te leveren, beseffen ze dat ze alleen voor Neerlands blauwe trots kunnen blijven werken, als het bedrijf daadwerkelijk kan blijven bestaan. En dus besloten de piloten water bij de wijn te doen. Heel veel water. Zo gaan ze bijvoorbeeld akkoord met het maken van meer vlieguren. Je zou dan denken dat je zo sneller bij je pensioen bent, maar niets is minder waar. Want de piloten willen volgens het CAO-akkoord ook nog wel 2 jaar langer doorwerken als het KLM gezonder maakt. Stoppen met werken bij KLM kan nu vanaf het 58e levensjaar. En tot slot komt er na deze maatregelen de komende 3 jaar geen euro bij op het loonstrookje. Een “royaal” offer van de piloten dat past bij onze Royal Dutch Airline.
Piloten Air France weigeren medewerking om Transavia-plannen
Met dit akkoord op zak zou je denken: goed voorbeeld, doet goed volgen. Want niet alleen KLM lijdt onder dit verlies, ook de Fransen. Daarom moet er in Frankrijk drastisch worden gereorganiseerd. Het hoofdkantoor van Air France-KLM heeft daarvoor al enige tijd een plan klaarliggen. Namelijk met dochter Transavia. Kennen we dit verhaal nog? In dit artikel kan je een uitgebreide terugblik lezen over de ambities van Air France-KLM met Transavia. De korte samenvatting is dat Air France-KLM van Transavia een grote concurrerende prijsvechter wil maken onder de naam Transavia Europa en met Parijs als één van de thuishavens. Om dat te bewerkstelligen moet Transavia prominenter worden ingezet in Europa en moet Transavia de verlieslijdende trajecten van met name Air France weer rendabel maken. Piloten van Air France kunnen intern de overstap maken naar Transavia, maar omdat ook in Frankrijk moet worden bezuinigd, kunnen de piloten alleen aan de slag bij Transavia conform het daar geldend CAO. En die is beduidend minder royaal dan Air France, waar de piloten van Air France op hun beurt weer niet mee akkoord gaan. Liever dood, dan levend, lijkt de stellingname van de piloten.
Weg met Transavia
Grote baas van Air France-KLM Alexandre de Juniac liet vorige week nog bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers doorschemeren dat de piloten van Air France niet meer zo haaks tegenover de Transavia-plannen stonden. Dat zou de pilotenvakbond hem tijdens de onderhandelingen een maand eerder gezegd hebben. En dus haalde De Juniac het Transavia-plan weer van stal. Deze week bleek die opmerking van De Juniac bij de vakbonden en zijn aangesloten piloten in het verkeerd keelschat te zijn geschoten. Voorzitter Philippe Evain van de pilotenvakbond SNPL zegt verbaasd tegen dagblad Le Monde: “Binnen het bedrijf is er niet met de vakbonden en zelfs niet met de werknemers gesproken over een project voor Transavia Europa. Als het project van Transavia Europe hetzelfde is als een jaar geleden, zijn we nog altijd tegen!”
Geen akkoord betekent snijden in vluchten en personeel
We zijn inmiddels een jaar verder. Vooral in Frankrijk lijkt er totaal geen schot in te komen met de onderhandelingen tussen de piloten en hun werkgever Air France. Ondertussen lijkt het moederbedrijf niet af te willen wijken van de eerder genomen plannen om van Transavia een grotere prijsvechter in Europa te maken. De kosten die een dergelijke investering en reorganisatie kost, zouden het bedrijf weer een stuk gezonder kunnen maken en meer op kunnen leveren, zo is de verwachting. De Franse piloten willen er niet aan en daardoor heeft Air France inmiddels plan B klaarliggen. De Juniac zegt de komende 3 jaar minstens 1,1 miljard euro te moeten bezuinigen. Als er daarom voor 30 september geen akkoord wordt bereikt, dan gaat Air France flink snijden in het aantal vluchten. Ook de bestellingen van nieuwe toestellen worden dan afgezegd. Daarmee worden meteen een heleboel piloten, maar ook crew en kantoormedewerkers – dank je wel, meneer de Air France piloot – overbodig. Dat geldt ook voor het personeel op kantoor. Volgens vakbondsbaas Evain een puur dreigement om de piloten onder druk te zetten.
Air France-KLM zakt dieper in het rood
Inmiddels kelderen de aandelen “as we speak” en durft investment bank Liberium te stellen dat Air France-KLM afstevent op een jaarverlies van zo’n 220 miljoen euro. Het bedrijf had zelf gehoopt dit jaar een winst te draaien van 100 miljoen euro. De politiek in Nederland roept af en toe wat, maar lijkt zich er niet mee willen te bemoeien. Het zijn immers twee volwassen bedrijven. Het blijft natuurlijk voor ons toeschouwers, die alle informatie uit de media halen, een spannend schouwspel. Als we dan toch iets kunnen leren van Air France, is een beetje meer chauvinisme misschien een goede les. In de reiswereld zijn we stiekem best trots op “ons” KLM en het doet als fan enorm veel pijn om te zien, hoe onze vaderlandse trots probeert zijn weg te vinden naar de toekomst. Zou het ooit kunnen zijn dat KLM omvalt?
Of overwint de liefde uiteindelijk alles?