Robots… Het is geen kwestie van óf ze komen, het is een kwestie van wanneer ze komen. In Japan zijn het niet langer mensen maar mensechte robots die je in- en uitchecken bij de receptie van hotels. De digitale en technologische ontwikkelingen in de reiswereld volgen elkaar in een rap tempo op, waardoor veel bestaande beroepen plaatsmaken voor simpele consumentvriendelijke apps. Je kunt er tegen vechten, maar je kunt het ook omarmen.
Omarm de technologie om in contact te blijven met de klant
Waar de technologie de praktische zaken
overneemt die de klant zelf kan doen, kan de medewerker van een reisorganisatie zich meer focussen op andere of nieuwe taken. Zo kunnen mensen die graag persoonlijk contact willen hebben ook echt de volle aandacht krijgen. Of dat nu offline of online is. Niet voor niets groeien de “personal touch” reisagenten. Er blijft behoefte aan contact. Alleen net iets anders dan ooit.
Ook de zogenoemde webcare is een serieus communicatiemiddel geworden en steeds meer reisorganisaties houden makkelijk contact met klant door met hen via Whatsapp in contact te blijven. Ook de chatfunctie bij een reissite wint aan populariteit. Ondanks de technologische vooruitgang, zit achter die technologie nog veel mensenwerk.
Vind de klant in zijn smartphone
Als je het maar omarmt. Juist nu kan je het verschil nog maken door met deze technologische ontwikkelingen in te spelen op de onzekerheden en contactbehoeften van de reiziger. Zolang jij weet hoe jij met jouw informatie in de telefoon van je klant weet te komen, zal die maar al te graag van je kennis en service gebruik willen maken. En er zelfs voor willen betalen. Maar dan moet je wel durven geloven in de combinatie technologie en personal touch.
KLM omarmt robotica
KLM komt (in samenwerking met partnerpartijen) als een van de technologische trendsetters in de reiswereld met Spencer. Spencer is een robot die mensen de weg kan wijzen. Volledig geprogrammeerd met plattegronden en andere state-of-the-art snufjes, kan de robot reizigers helpen om op tijd bij de gate te komen.
Met behulp van lasers kan Spencer zelfs waarnemen hoeveel passagiers op weg geholpen moeten worden. Eenmaal onderweg houdt Spencer de tel bij om te zien of alle passagiers bij de juiste gate zijn aangekomen. Op 30 november mag Spencer voor een week proefdraaien om in maart – bij een geslaagde testweek – dit werk echt te gaan doen. En dit is slechts een begin, in de wetenschap dat straks met artificial intelligence nog meer kan.
Alles went, ook de onbeminde technologische ontwikkelingen
Of we willen of niet, dit gaat zich verder ontwikkelen tot het op het punt komt dat we er aan gewend raken. Het internet, de mobiele telefoon, de tablets, de wearables, de (nog met kinderziektes geplaagde) zelfrijdende Tesla… Het is het nu. En morgen is dat allemaal alweer duizend keer beter, sneller en goedkoper.
Onze boodschap: omarm, innoveer nu en bepaal je eigen toekomst.