De wereld verandert in een rap tempo. Internet krijgt een steeds grotere plek in onze samenleving. Initiatieven komen en gaan. Evenals nieuwe start-ups. De minder goede verdwijnen in stilte, andere overtreffen alle verwachtingen. De reiswereld 3.0 bestaat niet meer uit alleen uit 4 medewerkers op een reisbureau of touroperators met 150 bestemmingen. De klant wil zijn eigen reis, op zijn eigen manier, volgens zijn eigen lijstje. En internet is daarbij één grote reisgids aan informatie, plattegronden, routes, overnachtingen en transport.
We vertrouwen op het merk, niet op een logo
De wereld verandert in een nog rapper tempo: mensen boeken een overnachting bij AirBNB, bestellen een taxi via Uber, lezen metrokaarten via AllSubway, maken keuzes aan de hand van recensies via TripAdvisor. Anderen zoeken de beste hoteldeals bij Booking.com, Trivago.com, Expedia.com, TravelBird en weer een ander boekt alles rechtstreeks. Vluchten boeken we direct online bij KLM, bij RyanAir, bij Transavia enzovoort. Excursies boeken we liever bij de locals in Thailand, Indonesië en ga zo maar door. Iedereen lijkt het steeds meer zelf te kunnen: het boeken van je eigen authentieke reis.
TravelBird en de strijd met de ANVR
Wat al deze boekingen gemeen hebben, is dat ze niet gekoppeld zijn aan het predicaat ANVR of SGR. Een doodzonde als we die beide organisaties in de pers mogen geloven. De grootste recente zondebok: het Amsterdamse TravelBird. “Reis niet met TravelBird,” zei de ANVR onlangs. Volgens deze instantie zou TravelBird geen goede pot hebben voor uitkeringen aan consumenten bij een eventueel faillissement. De klant weet dus niet wat hij krijgt als TravelBird plots bankroet gaat en dus gaan ze op de zwarte lijst. Wellicht iets te voorbarig van de ANVR om hier allemaal iets van te vinden, aangezien TravelBird al enige tijd terug eieren voor zijn geld koos en het SGR-lidmaatschap had aangevraagd. Bovendien is de touroperator rijker dan ooit. TravelBird-baas Symen Jansen zegt hier tegen het Parool er dan ook altijd niks van te begrijpen.
Garantie voor de reizigers, maar niet voor de rest
Op de SGR kun je bouwen, zo stelt de ANVR. En dat met het faillissement van OAD als recent voorbeeld. De SGR keerde toen € 20 miljoen uit aan gedupeerde reizigers. Gelukkig voor die reizigers, minder gelukkig voor de maatschappij die hun belastinggeld ingewisseld zag worden in 1.500 extra uitkeringen. En dat alleen omdat de OAD-bazen volgens dit artikel op NU.nl niet in staat waren enkele miljoenen te investeren om het familiebedrijf in leven te houden. Het zakenblad Quote betwijfelt het hele handelen van OAD in dit artikel.
De OAD-klant mag dan wel blij zijn, ondertussen tellen we de andere gedupeerden van het OAD-faillissement: reisorganisaties, reisbureaus en reisagenten die de openstaande facturen niet meer betaald kregen. Het gaat hier om tientallen miljoenen. Inmiddels heeft het bedrijf deels een doorstart gemaakt en rijdt vol trots – en weinig moraal – rond met zijn bussen. Omdat het lijntje tussen failliet gaan en doorstarten flinterdun is en schijnbaar maar zo kan. En zolang de ANVR/SGR-labels er op zijn geplakt, mag iedereen trots zijn op deze ondernemende trukendoos. De kleurkeuze van de nieuwe OAD-bussen is overigens wel te prijzen: zwart!
De reiswereld verandert, tijd voor een kritische analyse
Dat de consument bescherming verdient, is een zeer te verdedigen standpunt. Maar vraagt de consument dat vandaag de dag nog van een organisatie als ANVR/SGR? Wat zijn de garanties voor een consument werkelijk waard, als andere burgers en ondernemers moeten bloeden voor een echec? Wie is verantwoordelijk voor wie in de reiswereld? En wie tikt een reisorganisatie tijdig op de vingers als blijkt dat de rekeningen bij collega’s nog open staan? Als we onze camper boeken via een Amerikaanse website of ons hotel via tal van boekingssites, hoe zijn we dan beschermd? En zo niet, boeken we dan ineens niet meer? Laten we eerlijk zijn: wij hebben ook niet de antwoorden op de vragen. Maar samen wellicht wel!
Revolutie in de reiswereld: waar gaat het heen?
Laten we vooral positief eindigen. De reiswereld kent op dit moment een enorme – in onze ogen – positieve revolutie op het gebied van internet, innovatie, creativiteit en techniek. En dat allemaal omdat het individu dankzij het internet steeds beter zijn wensen weet te in te vullen en uit te voeren. We gaan maar al te graag op vakantie, we geven er graag geld aan uit, we willen vooral heel veel zien en al die ervaringen vervolgens met zoveel mogelijk mensen in de wereld delen. Grenzen vervagen, landen worden beter bereikt, culturen beter begrepen. De reiziger verplaatst zich meer dan ooit naar de meest toegankelijke en ontoegankelijke plekken van de wereld. We doen en weten steeds meer! We love to travel!
Waar staat de reiswereld nu en waar staan we over 10 jaar? Hoe spelen we als reisbranche in op de wensen van het individu en hoe maken we ons daarin het beste dienstbaar? Wie bepaalt de regels en welke regels wil de consument? Waar wil de consument graag voor betalen en waaraan mag een reisorganisatie zijn euro’s aan verdienen?
Poll: de reiswereld verandert…. Hoe veranderen we mee?
Rechtsboven in de sidebar hebben we een poll gemaakt met een stelling. Stem mee! Daarnaast zien we graag een open en positieve brainstorm over jouw ideeën over de reiswereld onder dit blog. Ben erg benieuwd!
2 reacties
Inderdaad! SGR is een grote bende met bureaucratische oplichters! Zelf mee te maken gehad, als bedrijf heb je dikke vette pech. Goed verhaal, hoop dat veel mensen het lezen
Zover wil ik niet gaan Laurens. Ik vraag me alleen af wat de labels voor een waarde hebben als de consument toch vooral zelf wilt bepalen waar hij boekt. Al dan niet op eigen risico. Steeds meer mensen kennen de weg online en voelen zich vertrouwd met een bepaalde boekingssite of hotel / camping dat / die ze kennen. Die consument zoekt dan echt niet meer of het label SGR of ANVR er op staat, die ziet dat hij een goede deal heeft, geboekt bij een voor een hem prima en betrouwbare site. Het lijkt nu vooral: if you’re not with us, you are against us…
Nu lijken alle innovatieve ondernemers (TravelBird, Uber, AirBnB) of ze onbetrouwbaar zijn en worden ze in de pers vooral genegeerd, zonder echt ruimte om samen evenzo innovatieve regelgevingen te bedenken.