Dit is zo’n berichtje waar we ons vriendinnetje en Rotterdam-ambassadeur Sandra (TravelBySan) heel blij mee maken. Althans, als je het nog niet gehoord of gezien had. Rotterdam krijgt er namelijk wéér een toeristische trekpleister bij als Lennart Graaf van Windwheel Corporation ligt.
Afgelopen week maakte het consortium Windwheel Coproration officieel wereldkundig dat ze de meest spectaculaire attractie van de wereld gaan bouwen. En hij is ook nog eens superduurzaam. Waar hebben we het eigenlijk over? Nou, een reuzenrad. Of eigenlijk een appartementencomplex. Nee, een hotel. Of toch een windmolen. Weet je wat, dachten de mensen van Windwheel Corporation. We doen gewoon dat allemaal. In één. Net zo makkelijk. En dat in Rotterdam.
High-tech reuzenrad als dé trekpleister van Rotterdam
En zo gaat het dus ook gebeuren als het aan Windwheel Corporation ligt. Het gebouw wordt 174 meter hoog en moet een plek krijgen aan de alreeds indrukwekkende skyline van de Maas in Rotterdam. Het gebouw bestaat ten eerste uit een buitenste ring waarin 40 cabines op een rail worden geplaatst. Net als karretjes op een achtbaan. Deze bewegen om de buitenste ring van het gebouw, waardoor je een fantastisch panoramisch uitzicht krijgt over Rotterdam en alles wat daar heel ver buiten ligt. Met innovatieve technieken worden zowel binnen als buiten de cabine ook nog eens allerlei visuals geprojecteerd, waardoor er nog meer verteld kan worden over van alles en nog wat.
Hoogstaand staaltje Dutch Clean Technology
Waar het aan de buitenste ring een prachtige toeristische trekpleister wordt, wordt er in de binnenring goed nagedacht over de toekomst. De Dutch Windwheel moet een showcase en accelerator worden voor innovatie, duurzame energieopwekking en circulaire economie, zo zegt de website en dus wordt er diep nagedacht over het toepassen van al die aspecten. TU Delft en Wageningen UR hebben een windenergieconvertor ontwikkeld die windenergie omzet in elektriciteit dankzij een raamwerk van stalen buizen. Dit concept moet een plek krijgen in de binnenring. Eigenlijk wordt het gebouw daarmee een windmolen, maar dan zonder werkelijke molens. De materialen die voor dit icoon wordt gebruikt worden gebouwd met materialen afkomstig uit de regio Rotterdam. Het gebouw is dusdanig ontworpen dat het “eenvoudig” gedemonteerd kan worden en elders opnieuw kan worden gebruikt.
Wat nog meer?
Dan nog de laatste details. Het gebouw is naast een windmolen en reuzenrad, ook gewoon bewoonbaar. Er worden 72 woningen gecreëerd in een deel van de binnenste ring. Daarnaast komt er een hotel in van 7 verdiepingen hoog en in totaal 160 kamers. Hoog bovenin komt er een panorama restaurant waar op grote hoogte gegeten kan worden of men lekker kan loungen in de zogenoemde sky lobby. Ook hier een prachtig uitzicht over Rotterdam. Verder zal er een deel worden gereserveerd voor andere commerciële activiteiten en moet er onder het gebouw een parkeergarage komen.
Windwheel in 10 jaar terugverdiend
Volgens Windwheel Corporation praten we hier over een attractie die de wereld gaat veroveren. Of zoals initiatiefnemer Lennart Graaff tegen de pers heeft laten weten: “Het moet dé trekker van wereldhavenstad Rotterdam worden. Een nieuw icoon voor de stad, dat de skyline nog spectaculairder maakt.” Graaff is ook overtuigd dat deze Windwheel een impuls zal zijn voor het toerisme naar Rotterdam en Nederland: “Er kunnen 20.000 bezoekers per dag in de reuzencoaster. Zo krijgt Rotterdam en omgeving een flinke toeristische impuls.” En ook op de website durven ze de uitdaging wel aan: “Op basis van de huidige bezoekersaantallen voor bestemming Nederland en Rotterdam kan eenvoudig worden berekend dat zo’n 1,5 miljoen bezoekers per jaar ervoor zullen zorgen dat de Dutch Windwheel binnen 10 jaar een winstgevend concept is.”
Of het project er daadwerkelijk komt, is nog de vraag. Er wordt samen met diverse belanghebbende partijen gezocht naar de financiering van dit reusachtige project. Als het aan Windwheel Corporation ligt staat de reuzenrad er in 2020.