Als je realistisch bent weet je dat in de nabije toekomst steeds meer werknemers worden vervangen door geautomatiseerde systemen. Een trend en technologische ontwikkeling die niet te stoppen is, of we dit nu met z’n allen leuk vinden of niet. Tijd is geld, en geautomatiseerde systemen kunnen processen nou eenmaal sneller afhandelen dan mensenhanden dat kunnen.
In sommige gevallen kan dit gegeven ook beangstigend zijn, ook al is het revolutionair! Wat dacht je van de RTS, oftewel het Remote Tower System. Dit is/wordt de vervanging van de luchtverkeerstoren (of vliegtuig toren) als we de Zweed Mikael Henriksson mogen geloven. Henriksson is projectontwikkelaar van RTS, een technologie die momenteel wordt getest in de Zweedse stad Sundsvall.
Vanuit Sundsvall worden vliegtuigen op afstand bestuurd en volledig geautomatiseerd geland. Landing vindt plaats op Örnsköldsvik Airport, een Zweedse stadje 100 kilomter verderop (zie foto). Op dit moment wordt deze technologie volop getest en is het de bedoeling dat dit uitgebreid wordt naar Adelaide airport Australië (regie vanuit Melbourne) en Leesburg Executive Airport in Virginia Verenigde Staten.
Hoe werkt het Remote Tower System?
Vanaf een vliegveld worden er foto’s van zeer hoge resolutie gestreamd (verzonden) naar een Remote Tower System (RTS) die op een andere locatie dan het vliegveld staat. Hiervoor worden geavanceerde camerasystemen, sensoren en microfoons ingezet. De RTS verzameld alle opgestuurde data over een vliegtuig en presenteert dit digitaal binnen een visuele omgeving voor de bestuurder van de RTS. Deze persoon (bestuurder/controller) zorgt er vervolgens voor dat het vliegtuig op afstand veilig wordt geland op de betreffende luchthaven.
De technologie wordt steeds verder verbeterd met statistieken over het vliegtuig, waarschuwingssystemen, infrarood en zoom-technieken, zodat vliegtuigen ook ’s nachts of tijdens slechte weersomstandigheden veilig geland kunnen worden.
Project ontwikkeld door Saab
De RTS technologie wordt ontwikkeld door de defensie- en veiligheidstak van het Zweedse bedrijf Saab, dat tevens bekendstaat als autofabrikant. Het RTS is een enorme technologische stap binnen de luchtvaart, te vergelijken qua impact als de overgang van propeller-vliegtuigen naar straalmotor-vliegtuigen. De eerste schetsen van de RTS ontstonden al in 2004 en nu 11 jaar later worden de eerste testen uitgevoerd.
Wat vind jij?
Veiligheid staat voorop tijdens de ontwikkeling van de RTS, maar toch kan ik me voorstellen dat niet iedereen even gemakkelijk tegen deze ontwikkeling aankijkt. Ben jij misschien nog wat huiverig voor ‘dit soort’ innovaties, of ben jij juist groot voorstander van geautomatiseerde technieken als de RTS?
Laat jouw mening achter via onderstaand commentaarformulier!