De ‘good old’ reisgidsen worden al lang niet meer als enige referentiepunt gebruikt tijdens de oriëntatiefase van een vakantie. Social media heeft een ware opmars gemaakt, en speelt daarbij een belangrijke rol in het uitzoeken van een vakantie. Uit een onderzoek van onderzoeksbureau Sparkler kwam naar voren dat de meeste berichten die op Facebook worden geplaatst gerelateerd zijn aan het onderwerp ‘reizen’.
Meer dan 50% van de Facebook gebruikers gaf aan gaven aan dat de meeste berichten die ze van familie of vrienden voorbij zien komen, over reizen gaat. De foto’s en reisverslagen van familie en vrienden worden ook als betrouwbaarder ervaren dan bijvoorbeeld de foto’s van reizen, die reisorganisaties plaatsen.
Het onderzoek werd opgesplitst in vijf fases, die te maken hadden met het proces vóórdat men overgaat tot het boeken van een reis: Dromen, Plannen, Boeken, Beleven en Terugkijken.
Afbakening van het onderzoek
Het onderzoek is gehouden onder 3.000 Facebook gebruikers uit Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. Ook hebben er een aantal veelgebruikers van Facebook een online dagboek bijgehouden.
De onderzoeksresultaten
Uit het onderzoek bleek dat 83% van de Facebookers het leuk vindt om vakantiefoto’s van anderen te bekijken. Ongeveer 52% geeft aan zin om te gaan reizen, bij het zien van de vakantiefoto’s. Zelfs 95% van de mensen geeft aan dat ze Facebook gebruiken om een vakantie te plannen met reisgenoten, of relevante pagina’s te bezoeken.
Ook de aanbevelingen van familie en vrienden via Facebook wordt door 85% van de gebruikers als nuttig ervaren. Ook voordat men daadwerkelijk overgaat tot het boeken van een vakantie, wordt Facebook door maar liefst 95% gebruikt als referentie. Ook na een vakantie gebruikt 94% van de bezoekers Facebook om zelf aanbevelingen te plaatsen, zoals het delen van een link van bijvoorbeeld een hotel.
Ook tijdens de vakantie gebruikt 97% van de gebruikers Facebook. Ongeveer 91% van deze gebruikers geeft aan Facebook tijdens het reizen minstens om de paar dagen te gebruiken.
Bijna iedereen (99%) plaatst na zijn of haar vakantie, vakantiefoto’s of reisverslag van hun reizen op Facebook. Er zijn ook mensen die niet kunnen wachten tot ze thuis zijn om hun ervaringen te delen, want 32% deelt de vakantie ervaringen nog voordat ze weer terug zijn.
Een ander populair social medium voor het delen van informatie over reizen is Twitter. Veel reizigers delen hun ervaringen via de zogeheten ’tweets’ met hun volgers.