Om de zoveel tijd doen we dit even. Een update maken over hoe het met ons gaat. Met Sander, met mij, met reistips.nl. Het avontuur van Sander en mij is inmiddels alweer 1,5 jaar onderweg. Tijdens deze reis naar het onbekende hebben we veel nieuwe bestemmingen gezien, veel nieuwe (online) dingen geleerd en het allerleukst: veel nieuwe mensen leren kennen.
Doen, fouten maken, loslaten, leren en beter worden
Een aantal doelen hebben we losgelaten. Simpelweg omdat onze karakters gingen conflicten met enkele doelen, of omdat de tijd niet rijp is om bepaalde doelen te behalen. En die ene altijd gestelde vraag is inmiddels ook doodvermoeiend: “… wat is het verdienmodel?” Natuurlijk hebben wij ook onze dromen, maar als je geen aandacht hebt voor de kern van die droom, groeit het niet. We zijn verdorie reistips.nl begonnen omdat we met teveel leuke informatie in ons hoofd liepen. Omdat we samen veel online kennis hebben, was een blog dan ook een logische gevolg. En we wilden meer dan alleen reisverhalen schrijven. Daarom begonnen we met het delen van reisnieuws en reistips. We zijn daarmee het type blog misschien voorbij gestreefd en daar is een online reismagazine voor terug gekomen. Prima toch?
Blijven innoveren in een drastisch veranderende reiswereld
Zoals gezegd moesten we terug naar de kern van onze droom. Waarom doen we reistips.nl? Het antwoord is simpel. We houden van reizen. Net als de 1.000 andere reisbloggers. Maar we zijn ook (weer) verliefd geworden op de hele reiswereld. Want niet alleen het reizen is een uitdaging, ook alle aardverschuivingen die gepaard gaan met stevige aardschokken, creëert een hele nieuwe wereld. Het is zeer interessant om te zien, welke organisaties en bedrijven in de reiswereld hun fundamenten hebben onderhouden en vandaag de dag goed meekomen. Erg boeiend om te zien hoe juist die sterke organisaties meegaan in de nieuwe drastisch veranderende wereld. En het is vooral boeiend om te zien hoe nieuwe pioniers een nieuwe positieve boost geven aan diezelfde nieuwe reiswereld. En soms zijn er ook minder overtuigende ontwikkelingen.
Het is interessant om te zien dat onbekend vaak ook meteen onbemind maakt. Want niet alleen de reiswereld verandert. Ook de economie is er één geworden van delen. Zelfs de mensen veranderen. Wat dat betreft heeft de zogenaamde economische crisis flink bijgedragen aan de veranderingen die gaande zijn. En die veranderingen waren soms best heftig. De altijd zo vertrouwde instanties en instituten, maar ook gerenommeerde bedrijven als de V&D en Bijenkorf kregen ineens last van die nieuwe deeleconomie. Vergeet daarbij niet dat het internet ook vaak een last is geworden. Veel organisaties hebben jaren geleden het internet als vijand uitgeroepen in plaats van het als vriend te omarmen. Consumenten hebben echter niet stil gestaan en de wereld is mobieler en meer bereikbaar dan ooit te voren. Vergeet daarbij niet dat door die mobiliteit mensen ook steeds sterker hun mening profileren. Positief en misschien wel vaker negatief. Ineens vindt iedereen alles van de jurk van Trijntje, het Fyra-echec, de val van Sepp Blatter. Oh ja, dat komt misschien wel ook door deze modegrill: transparantie. Nog één dingetje: Online betalen is niet langer taboe. Men durft veel tegenwoordig.
Zijn wie je bent en dat blijven
Je kan nog uren hardop nadenken over de nieuwe reiswereld die nog steeds continu verandert. En dat is goed. Dat doen mensen ook. Evenals de natuur, de kern van ons bestaan. Terug naar reistips.nl en onze kern. Na 1,5 jaar zijn wij gewoon die twee jongens die verliefd zijn op het reizen. Twee (hier komt het woord) transparante jongens die verknocht zijn aan alles wat er gebeurt in de reiswereld. Privé zijn we jongens van de deeleconomie en doen we lokaal mee aan allerlei burgerparticipatieprojecten. We helpen de buren, we ondersteunen jongeren bij het realiseren van hun dromen, we kopen ons eten bij de bioboer om de hoek, we hebben ons eigen gemeenschappelijk park gecreëerd enz. Dat is geen compensatiegedrag, maar gewoon wie we zijn. Omdat we geloven dat vele handen licht werk maken en we vinden dat we niet hoeven te wachten op subsidie of steun van de overheid om maatschappelijke issues op te lossen. Wij kunnen ook een beetje de handen uit de mouwen steken voor een ander door onze competenties, talenten, netwerk en persoonlijkheid beschikbaar te stellen voor anderen. En zie daar ook de reden waarom we reistips.nl doen. Het is te leuk om onze kennis en ervaringen te delen met wie het ook wil lezen. Er is minimaal een glimlach te creëren met een artikel, er is maximaal inspiratie te geven aan de reiziger die zoekt naar zijn nieuwe droomreis. Misschien wel genoeg om straks te crowdfunden om die overgebleven doelen toch te verwezenlijken.
Viral zet reistips.nl op de kaart
Een glimlach dus. Die glimlach hebben we zeker opgewekt met het artikel over de Willykini. We vroegen onze lezers ergens in februari of dit zwembroekje met wel heel weinig stof de nieuwe zomertrend van 2015 zou worden. In eerste instantie werd dit bericht door een “gewoon” aantal lezers gelezen, maar sinds de zon een beetje schijnt is het artikel opgepakt en flink gedeeld via diverse social media. In april noteerden we een lichte stijging naar 20.000+ bezoekers per maand. Gemiddeld zaten we maandelijks op 15.000+ met soms een uitschieter. Dankzij een kleine viral gingen onze bezoekersaantallen in de maand mei naar 250.000+. Gekkenhuis. Uiteraard hield de viral geen stand, maar veel meer mensen kennen daardoor wel reistips.nl. Sindsdien noteren we dagelijks zo’n kleine 5.000 bezoekers per dag. Omdat Sander en ik zelf tijdens die maanden veel op reis waren, konden we het in eerste instantie niet geloven. Het is natuurlijk een gek artikel, maar dat het ons op de kaart zou zetten, hadden we alleen van kunnen dromen. Er zijn altijd mensen die kritisch zijn op een dergelijk artikel, maar dit soort geinige berichten… Ook dat zijn wij. Wij doen en schrijven wat we leuk en zelf belangrijk vinden. En dat willen we graag zo blijven doen.
“Gegroeid door te delen en samen doen
We zijn wie we zijn. En dat gaat ons echt niet verkeerd af. Gaandeweg hebben we meer dan 20 mooie mensen verzameld die zo nu dan een bijdrage leveren in de vorm van inspirerende reisverhalen omwille dezelfde passie. En om wie zij zijn. We zijn en willen geen contentvreters zijn en bloggers een worst voorhouden die er gewoon niet (vaak genoeg) is. Wat we nu doen met reistips.nl is simpelweg wie we zijn. Niet groter dan de grootste, niet kleiner dan de kleinste, gewoon wie we zijn. En dat werkt prima. We kunnen (nog)niet leven van de inkomsten, want die moeten hoger zijn dan de uitgaven, maar oh… wat genieten we van alle andere beloningen die we zo nu en dan met onze mensen kunnen delen. Wat een leuke (pers)reisjes mogen we soms maken of verdelen onder bloggers, wat een leuke reisbloggers hebben we binnen en buiten ons reistips.nl-netwerk mogen leren kennen, wat een leuke reisorganisaties hebben we mogen begroeten en wat een leuke samenwerkingen zijn daaruit ontstaan. Waar we heel trots op zijn is de samenwerking met het team van Riksja Travel en TravelBird. Uit deze ontwikkelingen halen we enorm veel energie om ons online reismagazine op deze manier voort te zetten.
De reis gaat verder…
Dit zijn wij: reistips.nl. Anders, en een beetje gekker. Vanuit ons hart, met plezier. En gezien de vele inspirerende mensen, partners en organisaties die we om ons heen hebben verzameld, is dat de manier zoals wij deze reis voort blijven zetten. Bestemming: onbekend!
Wees welkom om met ons mee te reizen naar het onbekende.