Ieder mens zijn eigen wens, zo geldt dat ook voor een reiservaring. Reiszoeker Hipmunk deed een onderzoek onder 3.000 van haar bezoekers met de vraag wat hun wensen en ‘on-board experiences’ zijn tijdens een vliegreis. Om een twist aan het onderzoek te geven, bevonden zich personen uit verschillende leeftijdsgeneraties: de Millennials (geboren tussen 1982 en 2001) en de Gen X Travelers (geboren tussen 1961 en 1980). Oftewel: old school versus new school reizigers.
De verschillen tussen beide generaties waren aanzienlijk. Waar de ‘oudere’ generatie minder snel geld wil uitgeven aan extra faciliteiten als alcoholische dranken aan boord, Wifi, of een plek dichtbij het toilet, is de new generation wél bereidt extra te betalen voor een aangenamere reiservaring.
Conclusie van het onderzoek was dat de nieuwe generatie reizigers bereid zijn meer te willen betalen voor hun vliegticket, als dit hun reiservaring ten goede komt. Generatie X trekt minder snel de knip voor extra luxe.
Onderzoeksresultaten
Extra betalen voor betere reiservaring | Millennials | Generatie X |
---|---|---|
Alcohol aan boord | 38% | 18% |
Sociaal connecten met andere reizigers | +/-50% | 36% |
Zitplek naast toilet | Ja | Nee |
Last-minute vlucht boeken | Ja | Nee |
Vliegtuig zónder kinderen aan boord | Ja | Nee |
‘Staande vlucht’ in ruil voor lagere kosten | Ja | Nee |
Het onderzoek is terug te lezen op de blogsite van Hipmunk via deze link.