De reisbranche is niet blij met de nieuwe procedure rondom de visum-formaliteiten. Deze week werd bekend dat vanaf 10 april een visum voor Turkije niet langer wordt verstrekt op de luchthaven. Dit moet door reizigers die na 10 april Turkijke binnen willen komen vooraf geregeld zijn via een website.
Hoewel Turkije voorafgaand aan de maatregel volgens eigen zeggen iedereen goed heeft geïnformeerd, voorziet de reisbranche toch problemen. Zo verwachten ze veel meerwerk om reizigers in te lichten over deze verandering. Ook reizigers die reeds hebben geboekt, moeten alsnog worden geïnformeerd.
Wat verder niet helder is, is hoe lang het visum precies geldig is. Daarnaast kan het e-visum alleen met creditcard worden betaald. “Niet praktisch!”, aldus enkele medewerkers uit de reisbranche. “Niet iedereen heeft een creditcard, iDeal zou minstens nog het een en ander oplossen, maar dan nog! Hoe komen reizigers die al hebben geboekt, maar zonder creditcard zitten nou aan een visum?”
Turkije haalt zijn schouders op. Met de ingevoerde maatregel hoopt het land juist de reiziger tegemoet te komen. Als alles van te voren is geregeld, scheelt het de reiziger te plaatse enorme wachttijden. “We willen het reisorganisaties juist makkelijker maken”, zegt het consulaat tegen de NRC.
De reisbranche baalt!