Op het werk heb je altijd veel meer zin in vakantie dan als je lekker ontspannen thuis zit te zoeken. Gevolg is dat je op je werk dan al gauw geneigd bent, iets te boeken wat je achteraf eigenlijk helemaal niet zo tof vindt als het moment van boeken op kantoor. Aj…
Werkomgeving geen goede graadmeter voor topvakantie
Onderzoek van de universiteiten van Iowa State en Rice wijst in elk geval uit dat mensen die een reis boeken op het werk, minder gelukkig zijn met dezelfde accommodatie dan mensen die hun reis thuis boeken. Hoogst waarschijnlijk komt dit voort uit pure onbewustheid op de werkplek. Aldaar zijn de emoties van het werk, de vermoeidheid en de stress al snel factoren om een luxer hotel te boeken, dan men eigenlijk wil of gewend is. Je maakt daardoor een duurdere aankoop, waarover je later ontevreden bent, omdat het niet voldoet aan de verwachtingen. Een reis boeken op het werk, wordt door de onderzoekers dan ook afgeraden.
Last-minute boeker minder tevreden dan vroegboeker
Ook zegt het onderzoek dat als de vroegboekers vaak meer tevreden zijn over hun accommodatie dan de last-minute boekers die naar dezelfde accommodatie gaan. Dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat het moment van betaling nog vers in het geheugen ligt tijdens het moment van reizen. Men vindt dan al sneller iets tegenvallen eenmaal aangekomen op het vakantieadres, terwijl de vroegboeker meer doordacht geboekt heeft voor de accommodatie en de prijs die daarbij hoort.
Een uitgebreid verslag van het onderzoek lees je hier op de universiteitssite van Rice.