Consumenten vinden boven alles wat je van reizen kunt vinden, de prijs van een vakantie het belangrijkste aspect. Pas daarna komen andere factoren zoals veiligheid van de bestemming, reviews en klimaat aan de orde. Dat blijkt uit een onderzoek van reisorganisatie WeFlyCheap.nl.
Prijs van een vakantie is bepalend
“Juist in deze tijd verwacht je dat de consument veiligheid het allerbelangrijkste vindt, maar men kijkt in 84% van de gevallen eerst naar de prijs van een vakantie”, aldus Ruud Raaijmakers van WeFlyCheap.nl. Veiligheid is wel een goede tweede met 77%, nauw gevolgd door het klimaat met 64%. Verder is opvallend dat slechts 21% aangeeft dat reviews en / of (reis)verhalen uit de persoonlijke omgeving een rol spelen bij het boeken van een vakantie.
Klant boekt sneller aanbiedingen
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat 75% van de Nederlanders een vakantie boekt als er een goede aanbieding is. Slechts 24% laat zich beïnvloeden door aanbiedingen op TV en slechts 20% door het ontvangen van vakantiegeld. “De trend dat vakantiegeld steeds minder wordt gebruikt voor het boeken van een vakantie wordt dus doorgezet”, aldus Raaijmakers. Het onderzoek telde 758 respondenten.
Prijsdaling in de reisbranche nog niet voorbij
Volgens Raaijmakers is hierdoor de trend van prijsdalingen in de reisbranche nog lang niet voorbij. “Doordat de consument nog zo sterk op de prijs van een vakantie is gefocust, zich laat leiden door stuntprijzen en de concurrentie toeneemt, moeten reisorganisaties wel blijven stunten met prijzen. Wie hier niet in mee gaat zal snel terrein verliezen op de concurrenten. Enkel en alleen een ‘goede’ naam is onvoldoende”.