Air France lijkt een handreiking te doen richting de stakende piloten door de plannen met Transavia naar het einde van dit jaar door te schuiven. Of het uitstellen de piloten ervan zal overtuigen om de staking af te blazen is nog maar de vraag. De ontevreden piloten van Air France kondigde juist dit weekend aan de staking met 4 dagen te verlengen. Het uitstellen van de plannen dat door diverse Franse media is verkondigd, moet ervoor zorgen dat het werk weer kan worden opgepakt, terwijl Air France weer met de vakbond om de tafel kan voor verder overleg.
Staking om arbeidsvoorwaarden Transavia
Het conflict met de Franse piloten ontstond nadat bekend werd gemaakt dat Transavia een sleutelrol moet gaan spelen in de concurrentiestrijd met RyanAir en easyJet. De onrendabele binnenlandse en Europese vluchten zouden dan in handen komen van dochter Transavia. De piloten zouden dan binnen de algehele organisatie Air France-KLM werkbaar blijven, maar dan conform de arbeidsvoorwaarden van Transavia. Die zijn beduidend minder. Niet zo zeer het salaris, maar wel de secundaire arbeidsvoorwaarden en werktijden spelen een grote rol bij de frustraties van een eventuele overgang.
Grootste staking in de geschiedenis van Air France
De grootste staking in de geschiedenis van Air France kost het bedrijf naar eigen zeggen zo’n 10 tot 15 miljoen euro per dag. Zo’n 60% van de vluchten gaan dagelijks niet door. Air France geeft later vandaag (maandag 22 september) een persconferentie.