Het lijkt onvermijdelijk, de piloten van Air France gaan in staking. Die waarschuwing gaf de Franse tak van luchtvaartmaatschappij Air France-KLM. De aangekondigde reorganisatie- en toekomstplannen van Air France-KLM zijn voor de Franse piloten een doorn in het oog.
Grote rol voor Transavia in plannen Air France-KLM
Deze week deelde Air France-KLM hun toekomstplannen met de rest van de wereld. Daarin werd duidelijk dat het kleine broertje Transavia een hele grote rol gaat spelen in die plannen. Veel van de routes die de Franse tak van het duo-bedrijf in het bezit heeft, zullen worden uitgevoerd door Transavia. Laatstgenoemde krijgt daarmee nog meer Europese routes tot zijn beschikking en moet daarmee flink gaan concurreren met prijsvechters als RyanAir en EasyJet. Meer routes voor Transavia, betekent tevens meer toestellen voor die maatschappij. Voor de Franse piloten wordt het min of meer een overstap van het wit-blauw-rode Air France toestel naar het wit-groen-lichtblauw van Transavia.
Franse piloten argwanen arbeidsvoorwaarden bij Transavia
Maar… de arbeidsvoorwaarden van Transavia zijn heel anders dan die van Air France. Slechter, vinden de piloten. En dus gaat een overstap niet zomaar zonder goede regelingen. Die regelingen en dus de gevolgen voor de Franse piloten zijn niet geheel duidelijk. Een dialoog over deze kwestie verloopt volgens de piloten dusdanig slecht, dat een staking onvermijdelijk lijkt. De vakbond verwacht dat zo’n 75% van het personeel van AirFrance het werk zal neerleggen. Als het moet een week lang, tenzij er een reden komt om de staking af te blazen.
Langzaam zal de dienstregeling dan verlammen totdat halverwege de week alle toestellen op de grond zullen zijn en blijven. Volgens AirFrance topman kost de staking tussen de 10 en 15 miljoen euro per dag.
Vlieg je dus met AirFrance, bereid je dan voor op het ergste. De staking zal plaatsvinden tussen 15 en 22 september. De Nederlandse tak KLM verwacht weinig hinder te ondervinden van de staking.