Ken je die mop van de mensen die naar de kerstmarkt gingen? Ze ging niet. Flauw, natuurlijk. Alleen voor de passagiers aan boord van cruiseschip Queen Elizabeth was het niet een mop, maar de harde werkelijkheid.
Storm belemmert binnenvaren in IJmuiden
Het schip was vertrokken vanaf Southampton richting Amsterdam. Via Het Kanaal en de Noordzee zou het schip aanmeren in IJmuiden om de passagier daar te gelegenheid te geven om de kerstmarkt van Amsterdam te bezoeken. Eenmaal aan de andere kant van het water, besloot de kapitein van het cruiseschip vanwege het slechte weer echter niet aan te meren.
Ronddobberen op de Noordzee
In plaats daarvan doodde de Queen Elizabeth de tijd op de Noordzee. Later op de avond was voor de passagiers, door de non-communicatie over het niet aanmeren, de maat vol. Tal van passagiers kwamen bij de receptie van het schip verhaal halen en eisten een gesprek met de kapitein. Met name de Britse passagiers klapten er verbaal op. Het leidde tot een schadevergoeding van € 61,-. Dit tot frustratie van de passagiers die vonden recht te hebben op € 500,-, het bedrag wat de reis hen kostte.
Het duurde een flink aantal uren voordat de passagiers tot enig bedaren waren gekomen. Eenmaal terug in Southampton kondigen teleurgestelde passagiers aan het leed bij rederij Cunard te verhalen.