De Australische luchtvaartmaatschappij Jetstar heeft wat uit te leggen aan de luchtvaart autoriteiten voor een zogenoemde nose-heavy incident. Het voorval gebeurde eind oktober, maar werd nu pas naar buiten gebracht.
Bij nose-heavy vliegtuig uit balans
Als een toestel nose-heavy is, zit er teveel gewicht aan de voorzijde van het toestel. Daardoor is het toestel uit balans, wat met name weer invloed heeft op het verbruik. Je moet immers constant het toestel steeds naar de juiste positie corrigeren. Vanwege de vliegveiligheid is het niet toegestaan om nose-heavy te vliegen en dus is Jetstar op het matje geroepen door de autoriteiten om uitleg te geven, hoe dit toch had kunnen gebeuren.
Piloot ontdekt onderweg nose-heavy te zijn
Een vliegtuig van Jetstar was namelijk al onderweg van Melbourne naar Perth, toen de piloot de nose-heavy situatie ontdekte. Hij kwam er al snel na opstijgen achter dat het toestel meer van zijn normale vermogen had verbruikt en dat onderweg nog steeds deed. Hij verzocht daarop de cabin crew om de mensen van voorin de vliegtuig op de lege stoelen achterin het vliegtuig te positioneren om zo meer balans te krijgen.
Het toestel landde uiteindelijk veilig en wel, maar het incident krijgt dus nog een staartje.