Zoals we onlangs al zeiden: wordt vervolgd! De soap rondom de nieuwe luchthaven van Berlijn is nog verre van afgelopen. In dit vorige blog over Berlijn meldde de grote baas Hartmut Mehdron van luchthaven Berlijn Brandenburg, dat zijn luchthaven op zijn vroegst pas open kan gaan in 2016. In een brief aan de raad van toezicht – die in handen is gekomen van de Süddeutsche – wordt die deadline door projectleider Harald Siegle nu omschreven als “best-case-scenario”.
In de vorige interne brief die ook al in handen kwam van de pers, had Mehdron nog enige hoop op een opening in 2016. Dan zou wel alles mee moeten zitten, wat tot op heden tegen zit. Zo kampt de luchthaven met diverse problemen rondom de normen van de algemene veiligheid van de luchthaven. Deuren klapten bijvoorbeeld niet goed genoeg open, wat een vereiste is in geval van noodsituaties. Deze en meer ingewikkelde problemen kwellen de voortgang van de bouw.
Een gesloten luchthaven genereert geen inkomsten; kosten lopen op
Ondertussen genereren zowel de luchthaven als de luchtvaartmaatschappijen, winkels en andere belanghebbenden geen inkomsten, die eigenlijk al wel sinds 2010 waren ingecalculeerd. Daardoor zijn de begrote kosten van zo’n 2,8 miljard euro inmiddels al opgelopen tot boven de 5 miljard euro.
Projectleider Siegle lijkt in zijn bewoordingen ook enigszins moedeloos te worden van de voortgang van de nieuwe luchthaven van Berlijn. “Er is geen goede algemene planning, waardoor het project alsmaar vertraging oploopt. Alleen structurele veranderingen kunnen het project versnellen, maar die blijven nog altijd uit!” Tot op heden is de luchthaven dus nog dicht. En ook dit blog sluiten we wederom af met de woorden: wordt vervolgd!