Om het principe ‘Internet Of Things’ te stimuleren wil KPN een platform opzetten waarop developers eenvoudig en snel internetdiensten ten behoeve van de gezondheidszorg, transport & logistiek en andere maatschappelijke doeleinden kunnen ontwikkelen.
Twee projecten die KPN samen met KLM en het Hoofddorpse bedrijf Fasttrack heeft ontwikkelt zijn de eTag en eTrack. Met deze slimme kofferlabel (tag) en tracking device hoeven reizigers niet langer bang te zijn om hun bagage tijdens het reizen kwijt te raken.
22 Miljoen kwijtgeraakte koffers
Volgens een analyse van SITA raken er wereldwijd jaarlijks ongeveer 22 miljoen koffers kwijt. Ruim 10% van deze kwijtgeraakte bagage wordt nooit meer teruggevonden. Een nachtmerrie voor iedere reiziger kun je je zo voorstellen.
Gelukkig zijn het aantal kwijtgeraakte koffers maar een fractie (0,7% van alle bagage wereldwijd) van de hoeveelheid koffers die jaarlijks de bagagebanden passeren. Toch levert dit kleine percentage een behoorlijke schadepost op voor de vliegtuigmaatschappijen. En dan hebben we het nog niet eens over de reiziger, want die is de grootste gedupeerde.
Tijd voor actie. Tijd voor innovatie.
De eTag en eTrack
De eTag is een elektronische kofferlabel (of bagagelabel) waar je de juiste bestemming waar je naar toe gaat kunt instellen. Het instellen van de bestemming is onderdeel van het online inchecken proces.
Het slimme apparaatje is voorzien van elektronische inkt en bevat een contactless chip zodat het kan werkt bij de huidige scanners. De eTag kan tegen een stootje en zal tegen een marktconforme prijs worden aangeboden. Een nadeel, iedere koffer heeft zijn eigen eTag nodig.
De eTrack is een slim apparaatje die voorzien is van GPS, GSM en sensoren. Stop dit apparaatje in jouw koffer en je kan jouw bagage (bijna) real-time volgen. Via een app kun je op een mobile device (telefoon, tablet, laptop etc.) jouw bagage volgen. De coördinaten worden aan de app doorgegeven, dus je ziet direct waar jouw koffer zich bevindt, of ontvangt juist een melding als je koffer afwijkt van de route die het zou moeten afleggen.
Houd er wel rekening mee dat tijdens de vlucht zelf de eTrack vanwege veiligheidsredenen is uitgeschakeld. Je kunt zowel de eTag als de eTrack koppelen aan de systemen van de vliegtuigmaatschappij. Zo ontvangt ook de airline een waarshuwing als jouw bagage de verkeerde richting opgaat.
Beide apparaten zullen ergens in 2015 op de markt komen. Exacte data en prijzen zijn vooralsnog niet beschikbaar.