Een trip naar Amerika is vaak al duur genoeg, maar mensen die een beetje bekend zijn met de ’tip’ (fooi) cultuur aan de andere kant van de oceaan, weten dat dit een dure aangelegenheid kan worden.
Amerikanen verwachten namelijk een fooi van rond de 20% in restaurants, barretjes, taxi’s enzovoort. Dit hoge percentage kan de toerist een behoorlijke kostenpost opleveren, waar serieus rekening mee moet worden gehouden als je een reisbudget hebt. Iets waar ook ik tijdens mijn eerste trip naar de Verenigde Staten van stond te kijken. Een fooi bij een goede service vindt ik vanzelfsprekend, maar erom vragen..Bij mijn latere Amerika reizen hield ik serieus rekening met fooien van tussen de 15-20%.
Inmiddels willen een aantal restaurants in onder andere New York en Los Angeles dit anders gaan aanpakken. Zij zijn namelijk een proef gestart om een zogeheten ‘no-tipping policy’ in te voeren, waarbij er geen fooi meer wordt verwacht van de toerist. Aan de andere kan moet er natuurlijk wel geld worden verdiend, dus voeren deze restaurants een prijsverhoging van 15% door.
Service verlenend personeel in Amerika is afhankelijk van fooien
De lonen van onder andere serveersters, obers, hotelmedewerkers enzovoort, liggen behoorlijk lager dan de meeste Europese landen. Het minimumloon in de Verenigde Staten ligt op zo’n $7.25 per uur (iets meer dan 5 euro), maar een serveerster moet al gauw rekening op slechts $2.13 per uur (iets meer dan 1,50 euro!). Om dit uurloon op te waarderen, doen ze hun uiterste best om de toeristen zo goed mogelijk te bieden, in de hoop op een stevige fooi.
Volgens hoogleraar Michael Lynn van de Cornell University’s School of Hotel Administration wordt de no-tipping policy steeds gebruikelijker bij de ‘duurdere restaurant’. Personeel wordt daar veelal beter beloond, om zo de kwaliteitsstandaard hoog te houden. Hierdoor worden de prijzen om de zoveel tijd wel verhoogd.
Hierdoor lijkt het een duurder restaurant ten opzichte van restaurants die lagere prijzen hanteren, maar wel hoge fooien verwachten. Het komt dus neer op een stukje perceptie, maar ook welke ‘fair-price’ iemand van een bepaalde service vindt.
Wat vindt jij een ‘fair’ fooipercentage?
Hoeveel fooi ben jij bereidt te ‘geven’ als je een goede service hebt genoten? Of geef jij uit principe juist helemaal geen fooi? Geef jouw mening in onderstaand commentaarformulier.
Jouw mening wordt gewaardeerd!