Ze hebben één van de meest verantwoordelijke beroepen van de wereld en om dat beroep te kunnen beoefenen, hebben piloten een jarenlange peperdure studie achter de rug. Logisch dat je dat dan tijdens je beroepsperiode wenst terug te verdienen.
De soap Air France
Gelukkig zorgen de meeste luchtvaartmaatschappijen goed voor hun personeel, maar is die zorg genoeg? Uit de vele recente stakingen blijkt van niet. Piloten van Air France leggen voor de duizendste keer het werk neer. Ze zijn onder andere niet blij met de aangekondigde hervormingen binnen de organisatie, ze zijn niet blij met de Transavia-plannen en ze zijn niet blij met een aangepaste loon- en pensioensregeling. Ook zijn ze niet blij dat KLM langzaam lekker begint te groeien. De piloten willen dat Air France die vruchtbare dienstregelingen naar zich toe trekt. En dus staken ze wederom. Nu 4 dagen, waarbij geschat wordt dat zo’n 20 % van de vluchten van Air France geen doorgang kunnen vinden. KLM lost veel van die annuleringen op.
easyJet in de voetsporen van Air France
Ook de piloten van easyJet zijn niet blij en staken deze week. Althans, de piloten die in Amsterdam zijn gestationeerd. Zij vinden hun loon niet in verhouding staan met het aantal vlieguren die ze maken en ook zijn ze niet blij met de doorbetalingsregeling bij ziekte. En zo hebben ze nog een paar argumenten. Daarom leggen de piloten van easyJet in Amsterdam dinsdag het werk neer. easyJet heeft direct op de staking gereageerd. Niet met een tegemoetkoming van de dialoog, maar met een oplossing voor mogelijke problemen bij annuleringen. Buitenlandse crews zijn ingevlogen en alle geplande vluchten lijken gewoon door te kunnen gaan. Dit tot woede van de vakbond in Nederland.
Zweedse piloten SAS staken vrolijk mee
De Zweedse piloten van Scandinavian Airlines System (SAS) doen vrolijk mee. Ook zij staken. Een beetje hetzelfde verhaal als overal, vooral vergelijkbaar met één van de maatregels bij Air France: contracten versoberen, oftewel meer uren voor hetzelfde loon. Iets waar het KLM-personeel vorig jaar wél mee akkoord ging. Zo’n 400 piloten van de Zweedse afdeling van SAS pikken dat echter niet en houden sinds dit weekend hun armen stijf over elkaar. Vooral korte afstandsvluchten in de regio en binnen Europa vallen daardoor uit. De maatschappij die 50% van de aandelen heeft verdeeld over de regeringen van Denemarken, Noorwegen en Zweden, zagen de Noorse en Deense piloten staken niet en zijn wel gewoon aan het werk gegaan.
KLM-piloten zijn Franse collega’s zat
Vooral de staking van Air France trekt de nodige aandacht, omdat het ook indirect de KLM treft. En daar baalt niet alleen de directie van Nederlands trots van. Ook de piloten van KLM zijn het gejank van hun Franse collega’s zat. In een zelf gestarte petitie pleiten ze samen met de piloten van KLM CityHopper en Transavia (nog een dochter van de club) te stoppen met het leegroven van de clubkas en te stoppen met publieksonvriendelijke acties.
Hoewel de piloten wel degelijk sympathiseren met het standpunt van hun Franse collega’s, vinden ze staken geen oplossing. Ze verzoeken ze de problemen constructief aan te pakken en in dialoog te gaan met de directie om de dingen op te lossen. Een staking 2 jaar geleden kostte Air France volgens zeggen een kleine half miljard euro. Toen legde het personeel twee weken het werk neer. De kosten nu worden geschat op zo’n 7 miljoen euro per dag.
De consument begrijpt er nog steeds niets van. Misschien wel van de argumenten, maar niet waarom juist zij de dupe worden van deze publieksonvriendelijke stakingen. En juist daar baalt KLM van. Welk imago-schade brengt het gestaakt van de Franse broer met zich mee?
Wordt als altijd vervolgd!