Het gaat goed met de Nederlandse luchtvaart. Alle Nederlandse luchthavens noteren het afgelopen jaar een groei. Behalve Groningen Eelde Airport. Een reden voor een daling op die luchthaven is het opheffen van een aantal lijndiensten van RyanAir en Transavia. Minder vluchten betekent minder passagiers. De teller bleef steken op een totaal van 176.000 volgens de cijfers van het CBS.
Eindhoven en Rotterdam ver in de schaduw van Schiphol
Met ruim 52,5 miljoen passagiers overtrof Schiphol zichzelf. Diverse media vertellen dat Schiphol dankzij 2.000 meer vluchten zo’n 800.000 passagiers meer mocht ontvangen dan
in 2012. Daarmee ontvangt Schiphol ruim 90% van het totaal aantal passagiers dat gebruik maakt van een Nederlandse luchthaven. Eindhoven volgt met meer dan 3,4 miljoen passagiers achter Schiphol, Rotterdam completeert de top 3 met 1,49 miljoen passagiers.
Maastricht opvallend hard gegroeid in 2013
Opvallende cijfers noteert Maastricht Aachen Airport. Zij zagen het aantal passagier stijgen van zo’n 305.000 naar 430.000 passagiers. Interessante bijkomstig voor deze luchthaven is dat ook het vrachtverkeer enorm toenam. Daarmee ziet Maastricht Aachen Airport “een duidelijk teken van voorzichtig economisch herstel”. Toch durft de luchthaven niet te vroeg te juichen. Prijsvechter RyanAir kondige eerder al aan vanaf de zomer het aantal vluchten vanaf Maastricht te minderen.
Schiphol beste luchthaven van West-Europa
Overall doen de Nederlandse luchthavens het fantastisch. Onlangs werd bekend dat Schiphol door het gerenommeerde onderzoeksbureau SkyTrax is uitgeroepen tot beste luchthaven van West-Europa. Lees meer hierover in dit blog.