Zijn wij Nederlanders gierig of zijn wij Nederlanders slim? We zitten in elk geval het liefst voor een dubbeltje op de eerste rang. Dat blijkt uit een onderzoek van HotelSpecials dat deze week werd gepubliceerd. Nederlanders durven voor het koopje maar al te graag te gokken op een goedkope last-minute. Zo’n 40% van de Nederlanders wacht tot de laatste week met het boeken van een hotel. Mensen uit Noorwegen doen dan liever 3 maanden in het vooruit.
Nederlanders gaan voor beste prijs, Scandinaviërs voor beste keuze
Ook opvallend is dat de Nederlanders het minst willen uitgeven voor een hotelovernachting. De Nederlander geeft gemiddeld € 85,- uit om goed uit te rusten in een hotel, terwijl de Noren daar graag het dubbele voor over hebben (gemiddeld € 205,-). Alle Scandinavische landen die meededen aan dit onderzoek (Denemarken, Zweden en Noorwegen) geven liever de voorkeur aan een ruime keuze in hotels dan aan een voordelige prijs. Voor de Nederlander maakt al die keuzes volgens de cijfers weinig uit. Men weet dat door de consequentie van een lage prijs inherent is aan een beperkte keuze.
Lagere prijzen, minder omzet
Een onderzoek van de ANWB toonde onlangs aan dat last-minute boekingen vaak voordeliger zijn dan de zgn. vroegboekkortingen. Mogelijk is die wetenschap een belangrijke reden waarom de Nederlander het dan ook aandurft om te wachten. Voor veel touroperators is het nu de uitdaging om optimaal rendement te halen uit deze wetenschap. De markt is veranderd. En touroperators worden meer dan ooit uitgedaagd om geld te verdienen aan goedkopere last-minutes.
Een gevaar voor veel reisorganisaties of juist een kans?