Concurrentie is goed voor de consument. Een moordende concurrentie al helemaal! En dat is nu exact hetgeen dat gaande is binnen de reiswereld. Touroperators en luchtvaartbedrijven proberen elkaar continu te overtreffen met lucratieve vliegtickets- en vakantieaanbiedingen. Een ware prijzenslag, waarbij de reiziger de lachende derde is.
Waar je vorig jaar al een prima deal had geslagen met een 10-daagse all-inclusive vakantie naar Bali voor 800 euro per persoon, was dit enkele weken geleden al te boeken voor 650 euro, en momenteel voor zelfs 550 euro(!). Maar het einde is nog niet in zicht volgens Ruud Raaijmakers van de reiswebsite WeFlyCheap.nl.
Lagere brandstofprijzen en zuinigere vliegtuigen drukken de prijs
Door nieuwe ontwikkelingen in de luchtvaart, zijn de nieuwere generatie vliegtoestellen voorzien van zuinigere motoren. De combinatie met de lagere brandstof/kerosineprijzen zorgen ervoor dat menig luchtvaartmaatschappij de concurrentiestrijd aan durft te gaan.
Tel daarbij op dat het monopolie landschap op bepaalde vliegroutes ook aan het veranderen is, waardoor bijvoorbeeld Corendon momenteel ook over routes vliegt, waar eerst alleen Arke nog over vloog.
Ook de komt van nieuwe vliegtuiggiganten als Qatar Airways en de aanwezigheid van prijsvechters als Wow Air en Ryanair en op Schiphol, zorgen ervoor dat er genoeg aanbod is voor de grote vraag naar vakantievluchten binnen- en buiten Europa.