Eindelijk is het zover, het gerechtshof in Den Haag heeft in hoger beroep bepaald dat prijslokkertjes en misleidende prijzen voor vakanties niet langer zijn toegestaan. Met andere woord: transparantie voor de consumenten. Vanaf nu moeten heldere prijzen worden gecommuniceerd door aanbieders van reizen. Dit houdt in dat extra kosten als service & boekingskosten, toeristenbelasting, maar ook kosten voor ‘verplichte’ schoonmaak van een appartement, moeten worden doorberekend in de prijs die wordt getoond in een advertentie.
The Clash of the Internetaanbieders
Internetaanbieder Hotels.nl had een zaak aangespannen tegen haar concurrenten Hotel Booker en Hotelkamerveiling. Het wordt natuurlijk lastig concurreren als de één verplichte kosten niet toont in een reisadvertentie en vervolgens een veel lagere prijs dan de boeking daadwerkelijk kost te tonen aan de consument.
Vanaf heden moeten dan ook álle kosten vanaf het begin van het boekingsproces aan de klant worden getoond. En de laagste prijs die gecommuniceerd wordt, moet vanaf nu ook écht beschikbaar zijn. Een hele verbetering, waarmee het hoofdstuk van de misleidende prijzen in de reisbranche dan eindelijk gesloten lijkt te zijn.