Bijdehante, asociale, luidruchtige en soms ook agressieve passagiers. Mensen die het begrip ‘vliegTUIG’ een hele andere betekenis geven. De stewards- en stewardessen van de verschillende airlines hebben het er maar mee te doen.
Waar het aantal incidenten in 2012 nog op 541 meldingen stond, is dat afgelopen jaar (2014) fors opgelopen tot 627. Helaas geen beste cijfers die de Inspectie Leefomgeving en Transport ons voor kan schotelen.
Bij de meeste incidenten ging het om dronken passagiers die zich verbaal, en soms ook fysiek misdroegen tegen het cabinepersoneel. De luchtvaartindustrie roept dan ook om een hardere aanpak van passagiers die zich misdragen.
Ondertussen wordt het huidige (en nieuwe) personeel triest genoeg onderworpen aan speciale trainingen om te leren omgaan met ‘lastige’ passagiers.
Een lieve glimlach werkt nog steeds het beste
Vuur met vuur bestrijden is geen optie. Volgens Ingrid Brama, bestuurslid van de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel, werkt een “allerliefste glimlach en begrip voor de situatie vaak het best”.
Je kunt je bedenken dat het vaak lastig is voor het personeel om zich in te houden als hun de huid wordt volgescholden. Toch meet het cabinepersoneel zich een professionele houding aan, zodat de gemoederen niet uit de hand lopen op 10 kilometer hoogte(!).