Vliegen wordt op alle fronten steeds veiliger. De technologie in vliegtuigen wordt steeds beter, men innoveert sneller op gebied van veiligheid, protocollen worden scherper, luchthavens optimaliseren en zo zijn er tal van redenen te bedenken waarom er steeds minder vliegtuigongelukken gebeuren.
Minder vliegtuigongelukken, meer doden
Het Aviation Safety Network maakte bekend dat 2014 het jaar is met de minste vliegtuigongelukken in de geschiedenis van de luchtvaart. Zeven commerciële vluchten kenden een fatale afloop. In 2013 waren dat er 15. Het gemiddelde aantal jaarlijkse ongelukken sinds de telling begon in 1946 staat op 32. Het bevestigt de toegenomen veiligheid in de luchtvaart.
Hoewel het aantal crashes daalde naar 7, namen het aantal doden als gevolg van die ongelukken wel toe. Met 762 doden werd het hoogste aantal van de laatste 4 jaar gehaald. Dat terwijl de 15 ongelukken in 2013 het leven kostte van 224 mensen, toen een laagterecord.
Heel Nederland in rouw na crash MH17
Ondanks de daling van het aantal vliegtuigongelukken, zal één crash op ons netvlies blijven staan. Vlucht MH17 was met één letterlijke klap wereldnieuws. Pro-Russische militaire in de Oekraïne zouden de Boeing 777 gezien hebben als vijandig toestel en schoten deze daarom vermoedelijk met een raket neer. De aanslag betekende de dood van alle 298 passagiers en bemanningsleden, 193 van hen hadden de Nederlandse nationaliteit.
Mysterieuze vermissing MH370
Eerder dat jaar verloor Malaysian Airlines al eerder een toestel. Ook vlucht MH370 haalde zijn eindbestemming niet. Het toestel was onderweg van Kuala Lumpur naar China, toen het 40 minuten na vertrek het contact verloor met de wereld. Op 11 kilometer hoogte verdween het ter hoogte van de Golf van Thailand van de radar. Sindsdien ontbreekt mysterieus genoeg elk spoor. Eén Nederland kwam bij deze ramp mogelijk om het leven.
Malaysia Airlines aan rand van de afgrond
Na de twee vliegtuigongelukken waarbij Malaysia Airlines bij betrokken is, gaat het extreem slecht met het bedrijf. Dankzij overheidssteun kan de maatschappij voortbestaan, terwijl passagiers de ooit zo betrouwbare maatschappij nu links laat liggen. Of het ooit nog goed komt, zal de tijd uit moeten wijzen. Tussen goed en slechts nieuws binnen de luchtvaart, is het lijntje flinterdun.
We hopen voor 2015 in elk geval veel voorspoed.