Onlangs kon je hier lezen dat Airbus een patent vast heeft gelegd voor een nieuw type Concorde. Het toestel zou verticaal moeten opstijgen om vervolgens met 6.000 km/uur de oceaan over te steken. De door raketmotoren aangedreven Concorde zou in een uur naar New York kunnen vliegen. Een prachtig plan die waarschijnlijk alleen maar om het patent werd gepresenteerd, want een concrete datum van oplevering bleef uit.
Britse overheid maakt werk van supersonisch passagiersvliegtuig
De Britse overheid maakt liever wel werk van hun innovatieve ideeën. Ook zij kwamen met het idee om een vliegtuig te produceren die aangedreven wordt door een combi van straal- en raketmotoren, maar wensen in tegenstelling tot Airbus het niet bij een idee te houden. De Britse overheid maakt daarom maar liefs 60 miljoen Britse ponden vrij (zo’n € 85 miljoen) om het in Oxfordshire gevestigde Reaction Engines te financieren. Zij moeten helpen om de gewenste motoren – Sabre genoemd – te ontwikkelen voor een supersonisch passagierstoestel.
In 4 uur naar Australië
De kapitaalinjectie van de overheid geeft bovendien ook andere bedrijven het vertrouwen om in te stappen in dit innovatieve avontuur. Zo heeft ook het Britse ruimtevaartbedrijf BAE een 20% aandeel genomen, waardoor nog meer kennis beschikbaar komt om de ultrasnelle straal- en raketmotoren te ontwikkelen. De bedoeling is dat de motoren zo supersonisch zijn dat het vliegtuig je niet in 24 uur, maar in slechts 4 uur kan transporteren van Amsterdam naar Sydney.
Hoe werken de SABRE-motoren
Hoe de techniek van de motoren precies gaat werken, is enigszins ingewikkeld. Daarom een uitleg in de onderstaande video.
Over dit jaar klaar
De motoren moeten in 2020 al testklaar zijn. Een exacte datum voor het eerste toestel is niet vrijgegeven. Zelf schatten de betrokken partijen dat ze over 10 jaar heel ver moeten zijn met een eerste exemplaar van het supersonische passagierstoestel.