Elektrisch rijden is nog net niet de norm in Nederland, maar is enorm in opkomst. Laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond en er worden handige apps gelanceerd om het elektrisch rijden zo makkelijk mogelijk te maken. Zelfs op vakantie gaan met de elektrische auto hoeft geen opgave meer te zijn als je je maar goed genoeg voorbereid en een goede elektrische auto bezit. Zo bestaan er tegenwoordig verschillende exemplaren die geschikt zijn om mee op vakantie te gaan. Natuurlijk is het in het buitenland vaak net iets anders geregeld dan in Nederland. Daarom vind je hier alles wat je moet weten wanneer je met de elektrische auto op vakantie wil. Informatie over de laadpalen, de laadpassen, invloeden op de actieradius en nog meer.
De reis met de elektrische auto voorbereiden
Je kunt wel stellen dat het noodzakelijk is om van tevoren de route uit te stippelen. Met Google Maps of de ANWB-routeplanner zoek je op hoeveel kilometer het is van de ene stop naar de andere en waar de laadpalen staan. Het kan voorkomen dat de laadpaal niet werkt, je de verkeerde stekker hebt, of de batterij toch sneller leegloopt dan verwacht. Plan daarom je rustmomenten op tijd in zodat je niet op de laatste energie rijdt.
Hoe werken de laadpassen in het buitenland
Je hebt bij je elektrische auto een Nederlandse laadpas gekregen. Bij sommige providers werkt de pas ook in het buitenland, maar dat geldt niet voor alle passen. Neem van tevoren contact op met je provider om over de beschikbaarheid van geschikte laadpalen in het buitenland te informeren. Soms moet er een instelling aangepast worden en soms moet je een internationale laadpas kopen, zoals de Laadpas Vandebron of de IZIVIA laadpas.
Het bereik van de elektrische auto
Heb je een elektrische auto, dan ben je waarschijnlijk wel op de hoogte van het gemiddelde bereik van een volledig opgeladen auto. De meeste auto’s geven ook aan hoeveel kilometer je nog kunt rijden. Echter is dit vaak gebaseerd op het Nederlandse landschap en klimaat. Op het moment dat je de in de bergen rijdt, verbruikt de auto namelijk meer energie dan gewoonlijk.
Ook de buitentemperatuur heeft invloed op de actieradius van de elektrische auto. Hoe kouder of warmer het is, hoe minder ver de auto kan rijden. Als je met de elektrische auto naar bijvoorbeeld Spanje rijdt, zal je dus waarschijnlijk eerder moeten stoppen dan in eerste instantie wordt aangegeven. Je vindt daar namelijk niet op elke hoek een laadpaal en je kan minder ver over het bergachtige landschap rijden dan je in Nederland gewend bent. Bovendien bepaalt de snelheid waarmee je rijdt ook het bereik. Bij veel elektrische auto’s haal je het meeste uit je batterij wanneer je tussen de 100 en 110 km/u rijdt.
Struikelblokken voorkomen
- Ondanks dat het aantal laadpalen overal aan het groeien is, is het soms net niet genoeg. Op een zwarte zaterdag zullen er waarschijnlijk meerdere mensen zijn die met een elektrische bolide de weg op gaan. Aan te raden is dus om niet op de algemene reisdagen te vertrekken, zodat je niet in de rij hoeft te staan voor een laadpaal. Een koffietje en een broodje op een mooi plekje is natuurlijk lekker, maar fijner is het als je na een uurtje gewoon weer door kan rijden.
- Om gedoe met verkeerde stekkers te voorkomen moet je zorgen dat je altijd een stekker bij je hebt die in een regulier stopcontact pas. En daarnaast je vaste stekker. Zo is de kans het kleinste dat je ergens stil komt te staan en de stekker niet past.
- Om te zorgen dat de auto volledig opgeladen wordt is het prettig om overnachtingsplaatsen te vinden met een oplaadpunt. Bij sommige accommodaties kun je een paal ook reserveren zodat je zeker weet dat hij in een nacht weer helemaal tot 100% opgeladen wordt.