Deze romantische stad is veel minder ver weg dan je denkt! Je bent letterlijk langer bezig in totaal als je met het vliegtuig naar Parijs gaat dan met de auto. In minder dan vijf uur (mits je de tips in acht neemt) sta je de Eifeltoren te bewonderen. Je moet een paar dingen weten voordat je in de auto stapt omdat Parijs een paar regels heeft die we in Nederland niet kennen. Daarnaast is het natuurlijk leuk om te weten hoe je veel tijd bespaart tijdens het rijden, hoe je tussen het drukke verkeer in Parijs moet rijden en welke dagen je zeker niet moet rijden. Lees vooral verder om je avontuurlijke plan zo gesmeerd mogelijk te laten verlopen!
Wat moet je verplicht in je auto hebben liggen
Iedere staat, zo ook Frankrijk, heeft eigen eisen voor de benodigdheden die je altijd bij je moet hebben. Als je naar Parijs gaat is dat onder andere een gevarendriehoek en een veiligheidsvestje. Deze koop je bij grote winkels zoals de Decathlon of de ANWB en hoeven daar ook niet zoveel te kosten. Stel nou dat je pech krijgt op de snelweg, dan mag je de gevarendriehoek vergeten en het houden bij alarmlichten en je fluorescerende hesje. Want we snappen dat over de snelweg lopen niet de meer veilig optie is. Het laatste verplichte reisvoorwerp is een aparte: je moet zelf een alcoholtest in je auto hebben liggen. Besteed niet te veel tijd aan het vinden van een betaalbare, want als je er geen bij je hebt krijg je er geen boete voor. Neemt niet weg dat je alsnog moet blazen natuurlijk.
Meenemen van een EHBO-kit in de auto
Het verstandig om te zorgen dat je een verbanddoos meeneemt, zoals bijvoorbeeld deze autoverbandtrommel Carcommerce. Als je met de auto naar Parijs vertrekt is het overigens niet verplicht om een verbanddoos of EHBO kit bij je te hebben, in tegenstelling tot veel andere landen in Europa. Je kunt kiezen tussen EHBO koffer A en B. Deze zul je veel tegenkomen tijdens je zoektocht naar een geschikt exemplaar. De spullen die erin zitten verschillen niet of nauwelijks. Het verschil zit ‘m vooral in de hoeveelheid van die spullen. EHBO koffer A heeft over het algemeen alleen wat meer verbandartikelen.
Bij veel apotheken en online shops kun je voorgemonteerde EHBO-koffers kopen of ze zelf samenstellen. Misschien wil je juist een doos op maat maken op basis van uw persoonlijke behoeften en zorgen. Basisaccessoires kunnen zijn: elastische verbanden van verschillende maten, superlijm, ranse katheter, niet-klevende steriele verbanden en rolgaas van verschillende afmetingen, oogbescherming of kussentje, groot driehoekig verband, koude kompressen, wattenbolletjes en wattenstaafjes, meerdere paar wegwerphandschoenen, vaseline of ander smeermiddel, plastic zakken van verschillende grootte, veiligheidsspelden van verschillende grootte, schaar en pincet, handdesinfecterend middel, antibiotische zalf , antiseptische oplossing en servetten, oplossing voor oogdouche, thermometer, chirurgisch masker, spuit, medicijnbeker of lepel, waterstofperoxide voor desinfectie.
Aanbevolen medicijnen zijn onder meer: zonnebrandgel, medicijnen tegen diarree, laxeermiddelen, maagzuurremmers, antihistaminica zoals difenhydramine, hydrocortisoncrème, medicijnen tegen hoest en verkoudheid en persoonlijke medicijnen die niet gekoeld hoeven te worden zoals pijnstillers paracetamol of Ibuprofen.
Zorg voordat je vertrekt dat je voldoende medicijnen hebt voor de reis en controleer de vervaldatum. Neem je grote hoeveelheden medicijnen mee naar het buitenland, zorg dan voor een doktersrecept of een ander document waarin staat wat het is en waarom je het nodig heeft. Controleer regelmatig de EHBO-doos om er zeker van te zijn dat de batterijen van de zaklamp werken en om verbruiksartikelen te vervangen.
Heb ik een milieuvignet nodig
Sinds niet al te lange tijd is een milieuvignet verplicht voor voertuigen die Parijs binnenrijden. Het is een maatregel om iets tegen de luchtvervuiling te doen, dus het idee is top. Er was echter veel onduidelijkheid over het gebruik ervan, voornamelijk waar en wanneer hij verplicht was. Omdat eigenlijk niemand het precies zeker weet, zou ik er altijd een bestellen als je met de auto naar Parijs gaat. Je kunt hem online bestellen, pas op met andere dan de officiële site die veel meer geld ervoor vragen en hem soms niet opsturen. Vraag het vignet niet te laat aan want het wordt per post verzonden en dat neemt nogal wat tijd in beslag. Voor de meeste voertuigen kost het €3.62, dus dat weegt niet op tegen de boete die je krijgt voor het negeren van deze regel.
Andere verkeersregels in Frankrijk
Niet schrikken, het is natuurlijk niet zo dat ze in Frankrijk links rijden, maar er is wel een aantal verschillen tussen de verkeersregels van Nederland en Frankrijk. Zo moet je als bestuurder direct in staat zijn de auto te besturen. Ik hoor je denken “ja duh, wat anders”, maar dit houdt in dat eten, drinken, roken of make-up opdoen een boete op kan leveren. Immers als jij een banaan aan het eten bent, ben je niet in staat alle verkeershandelingen direct uit te voeren. Ook geldt er een strenge regel voor het telefoongebruik. De telefoon mag zich niet binnen het gezichtsveld van de bestuurder bevinden (behalve als het enkel als navigatie dient). Je mag de telefoon dan echter niet aanraken, ook niet als het voor navigatie bedoeld is. Dus ook niet als je stilstaat voor een stoplicht of in de file bent komen te staan. Je moet daarvoor naar een veilige parkeerplaats rijden. Daarnaast mag je geen oortjes inhebben, dus ook niet om handsfree te bellen.
Tijd besparen tijdens de rit
Als je op drukke dagen rijdt dan sta je soms erg lang in de rij voor de tol. Daarom is de tolbadge werkelijk een geweldige uitvinding. Met een elektronische pas rij je direct door alle tolpoortjes en hoef je nergens meer de wachten. Daarnaast kun je tijd besparen door niet op de zwarte zaterdag te gaan rijden. Deze vallen vooral in de zomervakantie. Ook door het jaar heen kan het lonen om op dagen te vertrekken dat bijna niemand anders doet. Tot slot moet je rekening houden met de tijd dat je vertrekt. Zorg dat je bijvoorbeeld niet in de ochtendspits naar Lille zit. ’s Nachts rijden gaat echt het snelste, maar daar moet je maar zin in hebben. Vroeg in de ochtend gaan rijden kan ook veel tijd schelen. Zo ga je een onvergetelijke paar dagen Parijs tegemoet!