Het leek er lange tijd op dat de meeste mensen hun reis steeds korter van te voren boekten. Want – zo beredeneerden ze – last minute gaan de prijzen altijd omlaag. Omdat touroperators vroeger vol risico veel inkochten, bleven ze aan het eind van de verkoopperiode vaak met tal van accommodaties zitten. Voor dumpprijzen werden die kamers en vliegtuigstoelen aangeboden. Soms zelfs hartje hoogseizoen. De klant begon dit steeds beter in te zien en wachtte tot dat moment. Fataal voor de omzet van de touroperators.
Minder risicovolle inkoop, minder last minute vakanties
Deze omzetstrop die veelal door touroperators zelf werd gecreëerd, werd door diezelfde partijen aangepakt. Mede door de crisis kochten touroperators beperkter in, met minder risico’s voor zichzelf, waardoor de snelle beslissers die vaak werden geprikkeld met vroegboekvoordeel, konden rekenen op de zekerheid van een mooie vakantie. Voor de last minute gokkers bleven slechts de “kliekjes” over. Weinig betalen voor een accommodatie dat weinig voorstelt? Inmiddels waren we al verwend genoeg om die kwaliteit niet te waarden. En dus sloot de reiziger zich weer aan bij de touroperator die vaker en beter ging stunten met actieprijzen. Toch een beetje win-win voor beiden.
Goede prijzen overtuigt mensen online te kopen
Ondertussen veranderden de tijden drastisch. Er zijn nieuwe touroperators bijgekomen, anderen zijn ter ziele gegaan. Het internet speelt een steeds grotere rol voor het ontdekken van nieuwe reizen, voor het lezen van reviews en reisverhalen en voor de definitieve aankoop. Door prijsvechters als Booking.com of RyanAir heeft de prijs mensen overtuigd om het boeken via internet aan te durven. Ook scherpe online aanbieders als BOL.com of Wehkamp.nl prikkelden mensen om vanuit huis online te gaan winkelen. Daarmee openden ze ook de ogen van de “ouderwetse” touroperators, die de stap naar online moesten maken. De een had daar duidelijk meer succes in (Arke/TUI of buiten de reisbranche BOL.com), dan de ander (OAD of buiten de reisbranche V&D).
Mensen laten zich meer en meer online informeren
Vandaag de dag durft bijna iedereen het wel aan om zijn of haar reis via internet te boeken. Als de reis iets te complex is, dan is een uitgebreide aanvraag zo online per mail aan de reisspecialist gesteld. We doen het als consument ook steeds vaker rechtstreeks met de leverancier, waardoor het reisbureau steeds vaker wordt gepasseerd. Laatstgenoemde heeft het dan ook erg zwaar en lijkt alleen te kunnen overleven, als het met enorm veel kennis en ervaring zowel online als offline inspeelt op de vraag van de consument.
Hoe ver van te voren boeken mensen hun vakantie?
Hoe gaan onze lezers om met boekingen? We stelden ze zowel via de poll op onze site als ook social media de vraag: “Hoe ver van tevoren boek jij jouw vakantie?” Daarop antwoordde 55% hun vakantie enkele maanden van te voren al vast te leggen. Zo’n 24% wil van te voren nog geen vastigheid. Zij boeken liever last minute. Hoewel we er alles aan doen om lezers te inspireren op vakantie te gaan, zegt 15% van onze lezers helemaal niet op vakantie te gaan. En maar 6% van onze lezers gaat voor de ultieme zekerheid en boekt minstens een jaar van te voren.
Meer over de lezer
Een aantal kenmerken van onze lezers zijn dat ze meer vertegenwoordigd worden door dames (53%) dan heren (47%). De meeste lezers van reistips.nl zijn tussen de 25 en 45 jaar. Circa 400 mensen brachten hun stem uit.