Volgens de cijfers die EUClaim.nl o.a. via Facebook publiceerde, kunnen we opmaken dat de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen steeds vaker op tijd vertrekken en steeds minder vaak hun vluchten annuleren. Het aantal vertraagde vluchten bleef in het tweede kwartaal van 2014 steken op 875 vluchten. Een daling van zo’n 7% ten opzichte van het tweede kwartaal in 2013.
Nederlandse luchtvaartmaatschappij verbeteren punctualiteit
Van de vier grootste Nederlandse luchtvaartmaatschappijen deden met name ArkeFly en Transavia goede zaken. Het aantal vertragingen en annuleringen van deze luchtvaartmaatschppijen daalden in het tweede kwartaal van dit jaar met respectievelijk 49% en 46% ten opzichte het tweede kwartaal in 2013. Van de totaal aantal vluchten (4.703) van ArkeFly waren er 25 vluchten vertraagd. Voor Transavia geldt 122 vertraagde vluchten op een totaal van 24.964 vluchten.
KLM minst vertraagde Nederlandse luchtvaartmaatschappij
De grootste van alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen (KLM) deed het maar heel ietsje beter: 0,3% minder vertraging. Bij laatstgenoemde is de lichte verbetering niet zo heel vreemd, omdat ze in verhouding veel minder vertraging hebben dan de twee luchtvaartmaatschappijen met een charter-karakter, ArkeFly en Transavia. KLM vloog maar liefst 111.015 keer, waarvan 172 vluchten waren vertraagd. Het percentage van 0,15% is verreweg het beste resultaat van alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen.
Corenden twijfelachtige “winnaar” van aantal vertragingen
Corendon Dutch Airlines is de enige Nederlandse luchtvaartmaatschappij die zich niet verbeterde. Het aantal vertragingen met deze chartermaatschappij steeg met maar liefst 12% ten opzichte van het tweede kwartaal in 2013. De toestellen van Corendon Dutch Airlines maakten 1.209 vluchten dit kwartaal, waarvan er 13 de lucht in gingen met vertraging. Daarmee kwam de maatschappij op een totaal van 1,08 vertraagde vluchten en had het de twijfelachtige eer op de beste Nederlandse luchtvaartmaatschappij te zijn qua vertragingen.
EUClaim.nl
Vliegtuigpassagiers hebben wettelijk recht op een vergoeding als het vliegtuig meer dan 3 uur is vertraagd. De vergoeding varieert tussen de € 200,- en € 600,- afhankelijk van het soort vertraging. EUClaim.nl helpt op haar beurt passagiers die te maken hebben gehad met een vertraging of annulering van hun vlucht. Zij ondersteunen bij de formaliteiten en zorgen voor het incasseren van de claims. EUClaim.nl werkt op basis van no cure no pay. Indien een luchtvaartmaatschappij over gaat tot uitkering dan vraagt de organisatie een resultaatprovisie van 29% en een vast bedrag van € 26,- administratiekosten per passagier.