Als er één maatschappij is die zich beter even in de luwte kan houden is het Malaysian Airlines. Sowieso in ons land ligt de ramp in de Oekraïne gevoelig, maar laten we niet vergeten dat eerder dit jaar ook nog een toestel van de radar verdween.
Uitdaging om Malaysia Airlines PR-boost te geven
Uiteraard geldt ook voor Malaysia Airlines dat de wereld door draait en om je bedrijf te redden moet je alle zeilen bijzetten. Voedsel voor marketeers en reclamemannen zou je denken. Hoe dan ook een hele uitdaging om weer een goede campagne te beginnen die mensen het gevoel geeft dat ze bij Malaysian Airlines in veilige handen zijn.
Bucket list campagne geen slimme zet
De campagne “My Ultimate Bucket List Contest” is er echter eentje die compleet de plank mis slaat. En dat heeft de maatschappij dan ook geweten. Dania Weeks wacht nog altijd op een antwoord met betrekking tot vlucht MH370, die van de radar verdween. Haar man zat aan boord van die vlucht. Ergens heeft ze nog stille hoop, maar deze campagne valt erg slecht bij haar: “Ik ben even helemaal in shock. Dit is ronduit misselijkmakend. Waarom zou je dit doen, terwijl nog thuis wachten op een maatschappij die we onze geliefden hebben toevertrouwd en zij niet eens kunnen zeggen waar ze zijn!”
Campagne offline onder druk van social media
Op Twitter krijgt Weeks bijval. “Ongehoord, misselijkmakend en disrepectvol”, luidde de meest gedeelde tweets. En: “Waar halen ze het lef vandaag om zoiets te doen” of “Dit is een zieke grap toch? Het hele marketingteam van dat bedrijf moet ontslagen worden”, werd ook geroepen door Twitteraars.
Na alle commotie veranderde Malaysia Airlines de opzet van de campagne. Maar social media bleek machtiger. Onder druk van de hele online wereld besloot Malaysia Airlines de campagne volledig offline te halen.