In de grote zoektocht naar duurzame brandstof komt de Duitse vliegtuigmaatschappij met een wel heel bijzondere brandstofmix. Sinds vorig jaar wordt er bij Lufthansa getest met de zogeheten biobrandstof Farnesene, ontwikkeld door de Franse oliemaatschappij Total Oil en de Amerikaanse biotechbedrijf Amyris.
Door middel van gefermenteerde rietsuiker – wat inhoudt dat biologische materialen met behulp van bacteriën, celculturen of schimmels worden omgezet – en kerosine is de biobrandstof Farnesene ontstaan. Een scheikundig verhaal dat ertoe heeft geleid dat Lufthansa de certificaat ‘Roundtable on Sustainable Biomaterials’ (RSB) heeft gekregen, omdat deze biomix zo’n 80 procent minder CO2 uitstoot dan normale kerosine.
Testvluchten
De afgelopen zes maanden zijn er verscheidene testvluchten uitgevoerd. De eerste echte commerciële vlucht is reeds uitgevoerd, waarbij een toestel van Lufthansa van Frankfurt naar de Berlijnse luchthaven Tegel vloog. Ook maakte GOL, een van de grootste vliegtuigmaatschappijen van Brazilië, op 30 juli j.l. een succesvolle vlucht op de Farnesene biobrandstof.
Jatropha
De komende periode wordt door Lufthansa bekeken of men het plantje genaamd Jatropha verder kan gaan exploiteren. Deze plant produceert olie en komt voor in tropische omgevingen. Om de Jatropha plant te exploiteren is Lufthansa de samenwerking aangegaan met het Duitse bedrijf JatroSolution, dat gespecialiseerd is in adviesgeving op het gebied van bio-energie.